Advertentie
financiën / Nieuws

'Tijd voor stress-test gemeenten'

Net als voor banken moet er speciaal voor gemeenten een stress-test komen. Die moet raadsleden inzicht geven in hoe hun gemeente er financieel voor staat.

23 september 2011
Net als voor banken moet er speciaal voor gemeenten een stress-test komen. Die moet met name raadsleden inzicht geven in hoe hun gemeente er financieel voor staat.

Advies
Het advies het financieel toezicht op de gemeenten te moderniseren is afkomstig van de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv). Volgens de raad is van belang dat er een goed onderbouwd beeld van de begroting en meerjarenraming bestaat. Die zijn immers omgeven met onzekerheden. Een soort stresstest voor het financieel beleid van de gemeenten, waarbij aan de hand van verschillende scenario’s het financiële perspectief wordt geschetst, zou helpen.

 

Risico's

Om een reëel beeld te hebben van de langere termijn is het volgens de Rfv vereist inzicht te hebben in de risico’s die samenhangen met het onderhoud van kapitaalgoederen, het activa- en afschrijvingsbeleid, onderhoudsplannen, het grondbeleid en verbonden partijen. ‘Het gaat om het zicht hebben op toekomstige ontwikkelingen, zowel als gevolg van het eigen beleid als dat van de andere overheden, maar ook andere risico’s als de gevolgen van bevolkingsgroei of krimp, ontwikkelingen in de bijstand en dergelijke’, aldus de raad. Dat is temeer van belang omdat de financiële risico’s, mede als gevolg van decentralisatie van rijkstaken, zullen toenemen.

Curatele

Primair vergemakkelijkt zo’n test het controlerende werk van de gemeenteraad. Maar ook de provincie heeft er als toezichthouder baat bij. Als uit de test blijkt dat de begroting en meerjarenraming geen reëel beeld geven van de financiële positie of er reden is te veronderstellen dat de gemeente eventuele tegenvallers niet meer kan opvangen, is dat reden om gemeenten onder curatele van de provincie te stellen.

 

Spanning

De raad pleit in haar advies aan minister Donner van Binnenlandse Zaken voor nog een aanpassing van het huidige toezicht. Niet langer moet die toezichtsfunctie onder een gedeputeerde vallen, maar onder de commissaris van de koningin. Dat benadrukt volgens de Rfv de onafhankelijkheid van het toezicht. ‘Het provinciaal financieel toezicht is een vorm van bestuurderstoezicht. Dat levert in de praktijk een bijzondere spanning op’, aldus de Raad.

Onafhankelijkheid
Bedoeld wordt dat onafhankelijkheid en partijbelang kunnen botsen. In de huidige opzet moeten provinciale bestuurders van een bepaalde politieke kleur een oordeel geven over gemeentelijke bestuurders uit wellicht dezelfde politieke stal. Een gebrek aan distantie of overwegingen van politieke aard kunnen het provinciaal onafhankelijke oordeel - ook onbedoeld - beïnvloeden. 

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gilbert Okx / Financieel controller
Het belang van een goed onderbouwd beeld van de begroting en meerjarenraming wordt door de economische onzekerheden steeds belangrijker. Als via een eenduidige wijze van een stresstest het financieel beeld voor raadsleden verbetert, dan dit landelijk verplicht stellen.
Sytze Dijkstra / Raadsgriffier
Niks landelijk verplicht stellen! De stress-test als nuttig middel aanbieden aan gemeenten / raden, maar de beslissing om er wel of niet gebruik van te maken overlaten aan diezelfde raden.
Math Oehlen / ambtenaar afvalzaken
Uitstekend voorstel om te gaan benchmarken. Dus verplichten! Het is een rijkstaak om gemeenten te dwingen rationeel te blijven. Je kunt op lokaal niveau je wel van alles wijsmaken, maar macro kan dat uitlopen op een fiasco. Benchmarken disciplineert en verhoogt de kwaliteit van het lokale bestuur en van het bewustzijn in elke gemeenteraad. Doen dus, en wel verplicht.
Jan Willem van Lenthe / hoofd F&C
Uitstekend idee om de raad een nieuw instrument te geven meer gevoel te krijgen bij de gemeentefinanciën. Kan het financieel bewustzijn vergroten. Verplicht stellen voegt m.i. weinig toe.
Niek / jurist
Gemeenteraadsleden zijn zelden financieel onderlegd zodat zij alles wijs gemaakt kan worden. Dit instrument is daarom helaas erg welkom. Niet alleen voor de raadsleden maar wat denkt u van de burger?
Dennis / Accountant
Accountantskantoor Deloitte biedt een dergelijke stress-test al enige tijd aan gemeenten aan. Dit wordt bijzonder goed ontvangen door raadsleden.
Math Oehlen / ambtenaar afvalzaken
Dit instrument dient vooral de burgers. En werkt alleen als er een uniforme methodiek is en die bij elke gemeente wordt toegepast. De wet op het CBS er bij en klaar is kees. Laat Nederland maar weten welke gemeenteraadsleden een gat in de hand hebben. Het gaat niet aan om de kredietcrisis alleen maar te wijten aan gebrekkig toezicht door Noud Wellink, gedrag van Dirk Scheringa of Grieks denken. Ieder van ons is medeverantwoordelijk. Er lopen er meer rond in Nederland die de rekening doorschuiven naar U en mijn kinderen. De drempel voor kleurbekenning kan niet hoog genoeg zijn voor dit soort bestuurders.
Arjan Gelder / Voorzitter Volkspartij Nederland
Op het eerste gezicht lijkt het mij een goed idee. Maar dan dient de know how duidelijk verbeterd te worden betreffende het toezicht. Nu vindt er voor miljarden euro's boekhoud fraude plaats. Kijk maar eens op: www.leoverhoef.nl. De Volkspartij Nederland is er van overtuigd, dat met een optimale controle er veel minder bezuinigd hoeft te worden. Nu verdwijnt er veel in allerlei potjes. De vraag is of dit met een stress-test verbeterd kan worden.
Patrick Jussen / Marktgroepleider lokaal en midden bestuur Deloitte
Onze ervaring met gemeenten die stresstest hebben uitgevoerd is zeer positief. Iedereen is daarbij gebaat. Raad krijgt een degelijk beeld van wat nu financieel wel en niet mogelijk is. In tijden van keuzes maken -ombuigingen, wet werken naar vermogen, de goede dingen doen- is inzage in de financiele positie van de gemeente onontbeerlijk. Verplicht stellen? Ik denk dat good governance en daarmee ook risicobeheersing de verwachting mag zijn dat gemeenten hiermee aan de slag gaan.
Arnold / gemeentemabtenaar
Onzinnig idee. Bij gemeenten is er een vangnetregeling in de vorm van artikel 12. Tevens is er een externe toezichthouder (raad) en wordt er jaarlijks gerapporteerd over de risico's ide een gemeente loopt in relatie tot het weerstandsvermogen. hier wordt weer de illusie gewekt dat iets uniform te meten is wat niet kan door de diversiteit van gemeentes. Onnodige werkverschaffing. Welke regels vervallen voor deze nieuwe regels? Minder bureaucatie........
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
De noodzaak voor het houden van een stresstest zal per gemeente verschillen. Er zijn tal van gemeenten die hun zaken goed onder controle hebben. Het advies van de Rfv is daarom veel te algemeen. Een advies om onze accountants aan werk te helpen daar zit niemand op te wachten. Bovendien wordt, naast de reeds bestaande Gemeentelijke Rekenkamers, weer een stuk bureaucratie gecreëerd. Kortom, alleen gebruiken als gemeenten over onvoldoende know how beschikken om zelf een goede lange termijn visie te ontwikkelen.
Advertentie