Advertentie
financiën / Nieuws

Niet bang voor donkere snelwegen

Schultz maakt zich geen zorgen over de gevolgen van de bezuinigingsmaatregel. De maatregel houdt in dat 's nachts de verlichting op de snelwegen uitgaat.

27 augustus 2013

Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) is niet bang voor gevaarlijke situaties doordat 's nachts de verlichting uitgaat op een groot aantal snelwegen. ,,We zijn al in maart gestart hiermee en ik heb nog geen effecten gezien'', zei ze dinsdag in reactie op kritiek van de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waakonderzoek (NSWO). Die waarschuwde in De Telegraaf dat mensen in het donker slaperiger en minder alert worden, waardoor er gevaar op de weg zou kunnen ontstaan.

Weinig verkeer
Schultz maakt zich echter geen zorgen over de gevolgen van de bezuinigingsmaatregel. ,,We doen het alleen waar weinig wordt gereden. Waarom zou je dan de hele nacht het licht aan laten?''

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

huisman / gemeente
Mensen die slaperig worden en niet alert zijn hebben niets te zoeken op de weg. Laat ze uitslapen en uitgerust op reis gaan. Dit is hun eigen verantwoording.
a.a. smits
maar zorg dan wel voor goede en goed zichtbare, reflecterende markeringen en hm-paaltjes. Zoals het op de foto staat is vragen om ongelukken.
K. de Beer / organisatie adviseur
In Belgie hebben ze dit jaren terug al eens gedaan. Alle armaturen waren binnen twee jaar totaal verrot omdat ze ontworpen waren om te branden.

Ik denk dat Rijkswaterstaat hier innovatiever mee om moet gaan. B.v. verlichting aan als er verkeer is. En zorgen voor goede reflectie in plaats van de vaak onzichtbare streepjes. En is signaleer dat enorm veel auto's met gebrekkige verlichting rondrijden. Dat komt ook omdat je tegenwoordig nauwelijks zelf meer een lampje kan vervangen maar ervoor naar de garage moet. En er rijden meer mensen overdag met verlichting aan zodat de lampen eerder aan het eind van hun brandduur komen. Het lijkt me de zoveelste bezuiniging die op termijn meer maatschappelijke kosten heeft dan het voor RWS oplevert.
Anoniem
Op plekken waar het altijd druk is en waar veel wegen samen komen, kan ik mij voorstellen dat verlichting toch wel meer veiligheid brengt als het donker is. Ik woon in het zuid-oosten van NL en daar is op veel snelwegen nooit verlichting geweest. Prima en ook helemaal niet nodig. Toen men de A73 een paar jaar geleden renoveerde werden er ineens wèl lampen geplaatst. Idioot gewoon. Helemaal niet nodig. Echt geldverspilling. Dus gewoon uit doen op zoveel mogelijk plekken. Is voor de mensen die het gewend zijn te rijden met straatverlichting waarschijnlijk ook gewoon een kwestie van wennen.
Gerrit / ambtenaar
De ervaruing is als je buiten de Ranstad komt het licht uit is. Dus gaat het licht in de Randstad nu uit? Eindelijk kan er minder wegenbelasting worden betaald.
a.a. smits
Het zal wel alleen voor de perifierie bedoeld zijn, Gerrit.

Je denkt toch niet dat ze in en rond Den Haag comfort gaan inleveren? Terwijl ze daar juist wel gewend moesten zijn om in het duister te tasten.
Kees
Als het goed is zitten er op een auto twee (werkende) lampen.
Paul / projectleider
Slecht idee. Dit maakt mensen minder mobiel. Zeker oudere mensen hebben in het donker moeite om te zien.

Dat beteknt dat of oudere mensen 's avonds minder zullen gana autorijden met alle gevolgen van dien (piekbelasting)
g
Lichten uit heeft ook een positief effect op de verkeersveiligheid: Hoe vaak vergeten mensen niet hun autolicht aan te doen als het donker wordt? Als de omgeving licht is, merk je nauwelijks dat ze niet aan zijn.
Advertentie