Plasterk zet streep door rekenkamercommissies
Minister Plasterk (BZK) zet een streep door de rekenkamercommissies. Gemeenten worden verplicht een rekenkamer te hebben. Daarin mogen geen raadsleden zitting hebben. Begin volgend jaar komt Plasterk met een wetsvoorstel dat dit moet regelen.
Gemeenten worden verplicht een rekenkamer te hebben. Daarin mogen geen raadsleden zitting hebben. De vele gemeenten met een rekenkamercommissie worden wettelijk verplicht deze om te bouwen tot een onafhankelijk controleorgaan.
Actieplan
Begin volgend jaar komt minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) met een wetsvoorstel dat dit moet regelen. Daarop vooruitlopend roept de minister gemeenten die nog geen rekenkamer hebben ‘zo spoedig mogelijk een rekenkamer of gemeenschappelijke rekenkamer in te stellen’. Dat schrijft Plasterk in zijn ‘actieplan lokale rekenkamers’. Gemeenten die de komende tijd hun commissies gaan omvormen tot rekenkamer, moeten nagaan of het niet handiger is een gemeenschappelijke rekenkamer in te stellen of aansluiting te zoeken bij een bestaande. ‘Zeker voor kleinere gemeenten is het aantrekkelijk om deze samenwerking te zoeken’, meent Plasterk.
Budget
Raadsleden moeten op een of andere manier wel betrokken kunnen zijn bij de rekenkamer, vindt Plasterk. Bij de voorbereiding van de wetswijziging wordt ook gekeken of rekenkamers aanvullende bevoegdheden nodig hebben om onderzoek te kunnen verrichten bij organisaties waar de gemeente een contractrelatie mee heeft, zoals gemeenschappelijke regelingen. De ontwikkeling van de budgetten van rekenkamer blijft Plasterk nauwlettend in de gaten houden. Er wordt al jarenlang beknibbeld op de lokale rekenkamers. Het totale rekenkamerbudget is de afgelopen gedaald van circa 18 miljoen euro in 2013 naar circa 15 miljoen euro dit jaar.
Controlegat
‘De huidige vormgeving van de rekenkamerfunctie geeft gemeenten te weinig richting, waardoor de wettelijke opdracht onvoldoende gewicht wordt toegekend of soms zelfs wordt genegeerd’, schrijft Plasterk aan de Kamer. ‘Ik constateer daarmee dat er in sommige gemeenten een controlegat in de horizontale verantwoordingsstructuur zit. Aangezien gemeentelijke taken en bevoegdheden en daarbij behorende middelen vanwege de decentralisaties alleen maar zijn toegenomen, zijn goed functionerende, onafhankelijke rekenkamers meer dan ooit van grote toegevoegde waarde voor de raad en het bestuur.’
Slapend bestaan
Veruit de meeste gemeenten hebben gekozen voor de rekenkamerfunctie, die in de meeste gevallen wordt uitgevoerd door een rekenkamercommissie. Die kunnen naar eigen wens worden ingevuld. Dit heeft er echter in de praktijk toe geleid dat er ‘nogal wat niet of nauwelijks functionerende vormen van rekenkamerfuncties zijn’, aldus Plasterk. ‘Hieronder vallen gemeenten zonder rekenkamerfunctie, langdurige inactiviteit of een slapend bestaan van de rekenkamerfunctie en gemeenten die zeer fors bezuinigen op de rekenkamerfunctie. Ook zijn er vormen van rekenkamerfuncties die (bijna) nooit onderzoek verrichten en gemeenten waar de rekenkamerfunctie wordt uitgevoerd door alleen raadsleden. In al die gevallen wordt aan het belang van een goede rekenkamerfunctie onvoldoende gewicht toegekend.’ Een wetswijziging om de positie van rekenkameronderzoek op lokaal niveau te versterken, is volgens Plasterk noodzakelijk. ‘Dit schept duidelijkheid over de positie van de rekenkamer binnen het gemeentelijk bestel.’
Gemeenschappelijke rekenkamers
Vanwege het toenemende belang van gemeenschappelijke taakuitvoering en de omvang van de bijbehorende geldstromen die gemeenschappelijk in het kader van de decentralisaties van jeugd, zorg en werk worden besteed, juicht Plasterk de instelling van gemeenschappelijke rekenkamers toe. ‘Door meer en betere samenwerking kunnen belangrijke schaalvoordelen (bundeling van budgetten, slagkracht, efficiency en kennis) worden behaald.’
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Destijds bij de instelling van de rekenkamers had het automatisch een verbod moeten zijn dat raadsleden toetraden toto welke rekenkamer dan ook, om volledige partijdigheid uit te sluiten!!
Met beide is het bij gemeenten droevig gesteld. Er is nauwelijks een idee wat die verantwoordelijkheid inhoudt en hoe verreikend die integriteit en kwaliteit de bestuurlijke besluitvorming zullen beïnvloeden.
Bestuurlijke besluiten waarvan de raad heeft getoetst dat die voldoen aan de hoge eisen van kwaliteit en integriteit dienen, los van ondergeschikte politieke belangen, ongewijzigd door de raad aangenomen te worden.
De onafhankelijkheid van raadsleden in de politieke besluitvorming is ver te zoeken. Daar moeten de eisen aan de bestuurlijke besluitvorming voor in de plaats komen.