Provinciale ozb als serieuze optie
De provincies verliezen de opcenten op de motorrijtuigenbelasting als belangrijke inkomstenbron. De twaalf buigen zich over een alternatief.
Uiteindelijk gaan ze er niet over en bepaalt ‘Den Haag’, maar provincies kunnen wel hun voorkeur aangeven hoe ze na 2025 aan geld willen komen. Immers, de motorrijtuigenbelasting verdwijnt als inkomstenbron en het rijk kort op het provinciefonds.
Alternatief voor verdwijnen opcenten motorrijtuigenbelasting
Er is een herziening op komst van de financiering van provincies. Statenleden van Limburg tot Friesland mogen alternatieven aandragen voor het verdwijnen van de motorrijtuigenbelasting in 2030 en de vermindering van het accres in 2026. Het verlies van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting kost de provincies 1,7 miljard euro, de verlaging van het accres scheelt ze 80 miljoen euro.
Kilometerheffing
Op dit moment worden nog de volgende scenario’s onderscheiden: behoud van het huidig belastinggebied motorrijtuigenbelasting; afschaffing daarvan en invoering van Betalen naar Gebruik (BnG). Het belastinggebied van provincies wordt in dat geval gekoppeld aan de opbrengsten van BnG, zeg maar de kilometerheffing. En, last but not least, afschaffing van de motorrijtuigenbelasting en invoering van een nieuw eigen belastinggebied.
Belastingdruk
Invoering van één alternatieve belasting is in dat geval het meest eenvoudig, maar heeft als nadeel dat de gehele belastingdruk op maar één type belastingplichtige rust, waardoor niet alle profijthebbenden worden belast. In feite zou dat een voortzetting zijn van de huidige praktijk: mensen zonder auto betalen nu geen provinciale belasting. In aanmerking komende opties zijn een ingezetenenheffing (een vast bedrag dat wordt geheven per stemgerechtigde inwoner of per huishouden) naast een vestigingsheffing (een bedrag dat wordt opgelegd aan elke vestiging van een bedrijf), een provinciale onroerendezaakbelasting (naar analogie met de gemeentelijke ozb), een voertuigenbelasting (losgekoppeld van de motorrijtuigenbelasting) en de invoering van opcenten op de kilometerheffing.
Mix van belastingen
Een belastingmix behoort ook tot de mogelijkheden, waarbij provincies zelf voor de samenstelling daarvan kiezen – passend bij de eigen specifieke situatie. Op die manier kan de belastingdruk worden gespreid over verschillende typen belastingplichtigen (inwoners, bedrijven en niet-inwoners). Een nadeel daarvan is dat de onderlinge vergelijkbaarheid tussen de provincies moeilijker wordt.
De colleges van Gedeputeerde Staten inventariseren de komende weken naar welke nieuwe financieringssystematiek de gedachten uitgaan bij de Statenleden voor na 2025. De input vanuit de verschillende provincies moet leiden tot een gezamenlijk standpunt richting het rijk. Minister Bruins Slot van Binnenlandse Zaken wil voor het zomerreces een zogeheten contourennota naar de Tweede Kamer sturen. Die nota moet dan enkele hoofdlijnen bevatten voor de ontwikkeling van de bestuurlijk-financiële verhoudingen tussen het rijk en de decentrale overheden deze kabinetsperiode.
Omdat de contourennota nog deze zomer naar de Tweede Kamer gaat, is de tijd voor de provinciale besluitvorming krap. Uiterlijk deze maand moeten de bestuurlijke besprekingen plaatsvinden, in mei volgt dan de bestuurlijke advisering en definitieve standpuntbepaling, waarna in juni de bestuurlijke standpuntbepaling en Besluitvorming in IPO-bestuur over de input in de contourennota op de agenda staat.
Woningbouw
Er is de provincies veel aan gelegen dat er duidelijkheid komt over een stabiele financiële bekostiging. Zij zien de komende jaren als gevolg van de woningbouwopgave, de energietransitie en de stikstofproblematiek hun uitgaven groeien. Daarbij komen dan nog eens de toenemende kosten voor onderhoud en vervangingsinvesteringen van infrastructuur, de bekostiging van (onrendabele) OV-lijnen en de investeringen in natuur.
Afvallers
Er zijn ook belastinggebieden onderzocht die door een speciale werkgroep als niet geschikt zijn beoordeeld. Deze belastinggebieden zijn: opcenten op accijnzen, provinciale energiebelasting, provinciale winstbelasting, opcenten op de inkomstenbelasting, provinciale loonsombelasting, provinciale erf- en schenkbelasting, provinciale grondbelasting
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als al wordt gedacht aan het vervangen de de belasting op motorvoertuigen kan het Rijk veel beter een gedeelte van de inkomsten uit de toekomstige inkomsten van de kilometerheffingen afstaan aan de provincies.
.
De ondernemersfondsen, een lokale opslag op zakelijk onroerend goed laat zien dat ook doelheffingen bijzonder goed werken. Er was altijd een groot probleem met free riders, dat is met de heffing over de OG waarde in een keer opgelost.
Dat biedt ook mogelijkheden voor doelheffingen die door particulieren worden opgebracht; voorbeeld: Een gemeente wil een parkeerterrein aanleggen, de bewoners zien liever een ondergrondse garage en daar boven groen, c.q. buurtfaciliteiten. Door een OG doelheffing kunnen de bewoners bijdrage aan het realiseren van hun wensen. Ja mag wat over hebben voor het verbeteren van je eigen leefomgeving; een nieuwe, m.i. haalbare, vorm van solidariteit. De ondernemersfondsen hebben dat aangetoond; iedereen doet, verplicht, mee. En als die horde eenmaal genomen is, raken alle ondernemers betrokken en doen mee; zij beslissen namelijk zelf over de besteding. Trek dat door naar burgerbetrokkenheid.
Opcenten op een kilometerheffing is dan de logische opvolger. Mobiliteit wordt belast en daarmee wordt mobiliteit gefaciliteerd.
Het gaat er om dat belastingheffing een doel dient. Iedereen begrijpt dat.