Omzetverlies winkels niets te maken met parkeren
Het omzetverlies in de detailhandel heeft niets te maken met het parkeerbeleid van gemeenten, zegt Hans Voerknecht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).
Het belang van bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren wordt enorm overschat als het gaat om factoren die van invloed zijn op het bezoek aan winkels en de winkelomzet. Het omzetverlies in de detailhandel heeft dan ook niets te maken met het parkeerbeleid van gemeenten, zegt Hans Voerknecht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).
Mythes
Onder winkeliers en gemeenten bestaan talloze mythes over het effect van parkeren en autobeleid. Veel winkeliers denken dat hun inkomsten drastisch zakken als klanten niet meer in de buurt kunnen parkeren. Gemeenten zijn gevoelig voor dit argument en vrezen dat winkels moeten sluiten of verhuizen wanneer betaald parkeren wordt ingevoerd.
Geen verband omzet en parkeertarieven
Allemaal onwaar, blijkt uit onderzoek van het KpVV en de Erasmus Universiteit. Er bestaat geen enkel verband tussen de omzet per vierkante meter en de parkeertarieven. Niemand gaat naar de binnenstad om er te parkeren, stelt Voerknecht op basis van koopstromenonderzoek uit de Randstad. ‘Minder dan tien procent van de bezoekers noemt parkeren een belangrijke factor bij de keuze voor een winkelgebied. En dan is dichtbij kunnen parkeren belangrijker dan gratis parkeren.’ Een uitzondering is er volgens Voerknecht voor bouwmarkten en meubelboulevards.
Nabijheid
Wat consumenten dan wel belangrijk vinden? ‘De nabijheid van winkels. Driekwart van de mensen gaat uitsluitend naar de dichtstbijzijnde winkel, ook voor niet-dagelijkse boodschappen. Daarnaast wegen verscheidenheid en kwaliteit van de winkels zwaar, net als sfeer, leefbaarheid en veiligheid van het winkelgebied. En dat laatste is vaak weer strijdig met goede autobereikbaarheid.’
Meer kosten dan opbrengst
Niet alleen is het onnodig om gratis te laten parkeren in de binnenstad, het is ook nog eens onverstandig, aldus het KpVV. Investeren in gratis parkeervoorzieningen kost vaak veel meer dan het opbrengt. Om alle kosten van een parkeergarage terug te verdienen, zou je gemiddeld 4,60 euro per uur moeten vragen. Voerknecht: ‘In feite betaalt de lokale belastingbetaler – die zelf op de fiets komt - dus fors mee aan de parkeergarage voor bezoekers van buiten de stad.’
Samenwerking in een BIZ
In het project Vervoer naar Retail onderzoekt het platform in twee gemeenten hoe winkelgebieden wel aantrekkelijk en bereikbaar worden. Samenwerking tussen winkeliers, ontwikkelaars en gemeenten is noodzakelijk, meent het platform. Het oprichten van een BIZ (bedrijven Investerings Zone) biedt hierbij extra kansen, omdat daarmee de zogenoemde freeriders (ondernemers die niet willen meebetalen aan activiteiten of voorzieningen) zijn aan te pakken.
Dagje winkelen
Volgens Voerknecht moeten de partijen inspelen op het veranderde winkelgedrag. ‘Vroeger ging je een dagje winkelen. Nu gaan mensen een dag de stad beleven. Je moet zorgen voor een goede uitstraling van het winkelgebied, aantrekkelijke terrassen en activiteiten. Dan gaan mensen daarnaast ook nog een uurtje winkelen.’
Tien mythes
Mythe 1: No parking, no business.
Mythe 2: Gratis parkeren trekt consumenten.
Mythe 3: Automobilisten besteden meer dan andere klanten.
Mythe 4: Automobilisten zijn de belangrijkste klanten.
Mythe 5: Ik ga failliet als mijn winkelstraat autovrij wordt.
Mythe 6: Groter winkelgebied betekent meer parkeerplaatsen.
Mythe 7: Hogere parkeertarieven jagen de klandizie naar winkelgebieden met gratis parkeren.
Mythe 8: Ov- en fietsgericht winkelgebied met restrictief parkeerbeleid kan niet rendabel zijn.
Mythe 9: Gratis parkeren bestaat.
Mythe 10: Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb er zelf nog nooit bij stil gestaan, dus voor mij speelt het al dan niet betaald parkeren inderdaad geen enkele rol in de keuze waar ik winkel.
En gelukkig hoor je hier in Amsterdam ook steeds meer winkeliers die een hoogwaardige openbare ruimte verkiezen boven parkeerplaatsen.