Linkse kiezer wil ook geen belasting betalen
Of nou de VVD of GroenLinks lokaal aan de touwtjes trekt – het maakt niets uit voor de gemeentelijke belastingen.
Linkse kiezers lijken in het algemeen wel te porren voor hogere gemeentelijke belastingen in ruil voor hogere sociale uitgaven. Toch straffen ook zij bestuurders af die dat in de praktijk daadwerkelijk doen. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO).
Niet bijgestuurd
Onderzoekers Maarten Allers en Harm Rienks namen voor hun onderzoek zes gemeenteraadsverkiezingen in de periode 1998-2021 onder de loep. Het was een periode waarin de samenstelling van gemeenteraden geregeld drastisch van politieke kleur verschoot. Maar welke verandering ook plaatsvond – groei voor de VVD, de SP, of voor de rechtse of linkse partijen als geheel – het belastingbeleid werd niet bijgestuurd.
Volgens Allers en Rienks is van de uitslag van de verkiezingen zelfs ‘geen enkel effect te zien op de hoogte van de gemeentelijke belastingen, en ook niet op de verdeling van deze belastingen over huurders en woningeigenaars, of tussen gezinnen en bedrijven’.
Peilingen
Wel constateren ze dat bestuurders die de lokale belastingen wisten te verlagen het in de peilingen doorgaans beter doen dan hun collega’s die de belastingen verhoogden. Opvallend daarbij is dat sterke belastingverhogingen doorgaans dan weer níet tot een electorale afstraffing leiden. ‘Een mogelijke verklaring die toekomstig onderzoek verdient, is dat sterke belastingverhogingen vaak voorkomen in situaties van ernstige fiscale stress en dat kiezers erkennen dat dergelijke verhogingen onvermijdelijk zijn.’
'Ook linkse kiezers, die hogere belastingen zeggen te willen, straffen bestuurders af die daarvoor zorgen.’
Afgestraft
Dat betekent niet dat de hoogte van de gemeentelijke belastingen geen rol speelt in de uitslag. Collegepartijen die belastingen verhogen, worden volgens het COELO door kiezers afgestraft: ze verliezen meer zetels dan partijen die de belastingen verlagen. ‘Opvallend is dat het hierbij niet uitmaakt of een partij links of rechts is. Ook linkse kiezers, die hogere belastingen zeggen te willen, straffen bestuurders af die daarvoor zorgen.’
Hypothese
De hypothese van het COELO dat rechtse coalities zwaarder worden gestraft voor het verhogen van belastingen dan linkse kwam dus niet uit. ‘Linkse partijen worden gemiddeld altijd zwaarder gestraft voor het toetreden tot het lokale bestuur, ongeacht hoe de belastingen werden gewijzigd. Dit gaat in tegen de wijdverspreide overtuiging dat linkse kiezers hogere belastingen steunen in ruil voor een hoger niveau van openbare dienstverlening, terwijl rechtse kiezers lagere belastingen verkiezen, zelfs ten koste van een lager niveau van dienstverlening.’
‘Als linkse partijen de verkiezingen winnen en de belastingen verhogen, stellen deze kiezers hun verwachtingen bij.’
Maatschappelijke overtuiging
Volgens het COELO willen namelijk ook veel linkse kiezers diep in hun hart helemaal niet meer belasting betalen, maar stemmen ze vooral als expressie van hun maatschappelijke overtuiging én in de verwachting dat hun individuele stem er uiteindelijk niet veel toe doet. ‘Als linkse partijen vervolgens de verkiezingen winnen en de belastingen verhogen, stellen deze kiezers hun verwachtingen bij.’
Vermijden
Want dan blijkt dat linkse kiezers hun progressieve bestuur net zo hard afrekenen op belastingverhogingen als rechtse kiezers. ‘De meeste linkse politici lijken zich te realiseren dat veel van hun kiezers niet op belastingverhogingen zitten te wachten en proberen die te vermijden, iets wat rechtse politici altijd al moesten doen.’
Cynische conclusie
De cynische conclusie van het COELO-onderzoek zou kunnen zijn dat bestuurders uit electorale overwegingen dreigende begrotingsproblemen zo lang mogelijk moeten negeren. Pas als de lokale problemen zich echt opstapelen en er geen andere uitweg meer is, moeten ze de lokale belastingen in één keer fiks verhogen. Waarschuwing daarbij van de onderzoekers: ‘Kiezers zullen uiteindelijk hun verwachtingen bijstellen als dit te vaak gebeurt.’
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Mede door onverantwoorde besluitvorming van de meeste politici in de Tweede Kamer en van het Kabinet Rutte dreigt de financiële situatie van de BV Nederland inmiddels fors uit het lood te worden geslagen. Dat komt mede doordat er -zoals wel verwacht- uit allerlei gaten en kieren 'lijken' uit de kast komen.
Van belang zijn nu de volgende algemene maatregelen/opmerkingen t.a.v. toekomstig financieel beleid:
-de Overheid, met name bij het Rijk, dient z.s.m. fors te bezuinigen (personeelstop, reorganisatie bestuursdienst en overheidsinstellingen, minder inzet externen). Waar nodig uitvoeringsinstellingen buiten schot houden.
-wél blijven investeren in noodzakelijk onderhoud van bestaande projecten en infrastructuur (wat je hebt moet ook worden onderhouden), maar minder in niet urgente nieuwe zaken.
-oud beleid inleveren voor nieuw beleid. Te allen tijde 'alle ballen in de lucht' willen houden is lang niet altijd de beste oplossing. Wél prioriteit geven aan investeringen om rendabele ombuigingen/bezuiinigingen te realiseren.
-investeringen moeten in beginsel minimaal de volledige afschrijvingstermijn uitzitten.
-in ieder geval het beleid te laten varen dat ombuiigingen/bezuinigingen te allen tijde binnen de eigen sectorbegroting moeten worden opgelost (voorbeeld méér investeren in woningbouw dient primair te komen uit de algemene middelen en (in beginsel) niet grotendeels of volledig via verlaging van huren (dat betalen derden) en/of via stapeling van belastingen via Box 3). Immers bezuinigingen destijds op de Overheidskosten van woningbouw zijn destijds ook áls sneeuw voor de zon' in de algemene middelen verdwenen.
-het credo 'werken moet worden beloond' is principe juist, maar als het zover doorslaat dat dit ook geldt voor de hoogste belastinggroepen gaat dit een brug te ver.