Advertentie
financiën / Nieuws

VNG waarschuwt voor ‘uitval van wegen of verwijderen van bruggen’

Gemeenten vragen het rijk om financieel bij te springen, omdat zonder extra geld het onderhoud van lokale wegen onbetaalbaar is.

24 november 2024
Onderhoudskosten lokaal wegennet zware last gemeenten.
Laurens van Putten/ANP

Gemeenten willen financiële steun van het rijk voor het onderhoud van het lokale wegennet. Ze geven aan de onderhoudskosten niet meer te kunnen dragen, waardoor afsluiting van wegen of zelfs het verwijderen van bruggen aan de orde is.

Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

JS Consultancy
Senior medewerker programmabeheersing / Programma adviseur S11 1FTE

CAO-onderhandelaar (24-36 uur)

CMHF Overheid
CAO-onderhandelaar (24-36 uur)

Water aan lippen

Dat schrijft de gemeentelijke koepelorganisatie VNG aan de Tweede Kamer, waar maandag een overleg over infrastructuur op de agenda staat. Normaal gesproken leveren de verzamelde gemeenten naar eigen zeggen geen inbreng voor dat overleg over de budgetverdeling van infra-investeringen in de regio. ‘Dit keer is het anders omdat gemeenten financieel het water aan de lippen staat en dit grote gevolgen heeft voor de lokale infrastructuur’, aldus het VNG-bestuur.

Renovatie

Ze vragen de Tweede Kamerleden ook te investeren in de bestaande gemeentelijke infrastructuur, omdat anders de bereikbaarheid onder druk komt. Gemeenten hebben volgens de koepelorganisatie onvoldoende financiële middelen om die bereikbaarheid in stand te houden. Gewezen wordt met name op de grote onderhoudsopgave waarvoor geen geld is. Een recent TNO-rapport laat zien dat de jaarlijkse kosten voor vervanging en renovatie van infrastructuur de komende decennia alleen maar verder blijven stijgen: van 1,1 miljard in 2021, naar 2,4 miljard in 2024, naar uiteindelijk 3,7 miljard euro per jaar.

Alarm

‘Gemeenten staan liefst voor circa 55 procent van de kostenopgave, terwijl de gemeentelijke financiën al zwaar onder druk staan. Het uitblijven van investeringen in gemeentelijke infrastructuur zal op termijn gaan zorgen voor uitval van wegen of zelfs het verwijderen van bruggen omdat de onderhoudskosten te hoog zijn’, zo luidt de alarmerende boodschap.

Daarmee is de bereikbaarheid in het geding. Voor de instandhouding van rijksinfrastructuur op basiskwaliteitsniveau wordt tot 2030 1 miljard euro extra uitgetrokken. Voor het beheer en onderhoud van gemeentelijke infrastructuur, dat ongeveer 80 procent van het totale areaal beslaat, is echter geen extra geld gereserveerd. Voor de ontsluiting van nieuwe woningen maakt het rijk in totaal weliswaar 2,5 miljard euro vrij, ‘maar er zijn geen extra middelen vrijgemaakt voor de bereikbaarheid van bestaande woningen of regio’s.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Dat komt goed uit! De Staat heeft net de wegenbelasting voor hybride en elektrische auto's fors verhoogd, zonder een cent af te halen van de wegenbelasting voor auto's op fossiele brandstoffen (zeg maar: de mensen die voorheen de wegenbelasting betaalden van de elektrische rijders). Dus ja, wegenbelasting, het woord zegt het al: dat kan naar de wegen.

Of heeft Wopke ons geld net weg staan geven?
R. D.
Waarom zou de wegenbelasting van ICE voertuigen verlaagd moeten worden? Die zou juist (stapsgewijs) steeds hoger moeten. Dan kan dat geld direct vloeien naar de gemeenten voor onderhoud.
Hielco Wiersma
Een nogal merkwaardige redenatie van de VNG, die weinig of geen hout snijdt. Als het goed is geregeld dan is het onderhoud voor wegen en bruggen bij alle Overheden ingepland in meerjarige onderhouds- en renovatieplannen. Normaal geleide Gemeenten zullen nooit bezuinigingen op eigen financiële middelen doorvoeren op één facet van het totale beleidsspectrum en in eerste instantie zeker niet op het onderhoud van wegen en bruggen.
Als er moet worden bezuinigd daarom gewoon starten met innoveren, oud beleid inleveren voor nieuw beleid en efficiënt(er) werken. Daarbij is het zowiezo not done om bezuinigen te realiseren op normale salarisverbeteringen van het personeel. Bij Overheden wordt er verder vaak niet bezuinigd, maar is er sprake van uitgaven ombuigen (= minder méér uitgeven).

Het schrappen van de wegenbelasting voor electrische auto's wordt al een aantal jaren betaald uit de hogere belasting van de bezitters van benzineauto's en hybride auto's. Deze laatste categorie heeft ook nog te maken met een zwaardere auto (extra accu en electramotor) en komt daardoor soms ook nog uit in een hogere betalingscategorie.
Al met al is het de hoogste tijd dat het mes gaat in de systematiek voor de wegenbelasting en de kosten daarvan opnieuw op een redelijke en evenwichtige wijze worden verdeeld over al het gemotoriseerd verkeer. Bovendien is electrisch vervoer subsidiëren een landelijke taak en helemaal geen lokale of provinciale taak.
Wat is er overigens op tegen om in ieder geval in het gehele land dezelfde evenwichtige tarieven te hanteren, dus afgestemd op en gecorrigeerd naar electrisch/niet electrisch rijden en tevens op het gewicht van het vervoermiddel. Het is/lijkt vooral ook minder bureaucratisch. Vervolgens nog de verzekering en het regelmatig noodzakelijk onderhoud daaraan digitaal koppelen en er is veel (leed) gewonnen.
Advertentie