Advertentie
financiën / Nieuws

‘Er moet meer geld in de EU-begroting’

Rond de zomer beginnen de onderhandelingen tussen de lidstaten in de Raad en het Europarlement. Die duren naar verwachting twee jaar.

30 januari 2025
ANP Europarlement
ANP/Hollandse Hoogte/Lex van Lieshout

De onderhandelingen tussen de lidstaten over de nieuwe Europese begroting van 2028 tot 2034 moeten zo snel mogelijk beginnen. Gebeurt dat niet, dan landen de Brusselse miljarden waarschijnlijk weer te laat in de hele Europese Unie. Maar vooral: de begroting moet omhoog. ‘Je kunt niet meer taken doen, zoals defensie, met dezelfde middelen.’

Managementassistent

Yacht
Managementassistent

Communicatieadviseur projecten (detachering)

Yacht
Communicatieadviseur projecten (detachering)

Onderhandelingen

De begrotingsvoorstellen van de Europese Commissie zijn er nog niet en komen naar verwachting pas voor de zomer. Dan beginnen de onderhandelingen tussen de lidstaten in de Raad en het Europarlement die naar verwachting twee jaar duren. Dat is een ingewikkeld proces waarbij het parlement wel mag meepraten over de inhoudelijke voorstellen over de subsidies – en die wijzigen – maar niet over de bedragen.

Invloed

Nu al proberen lidstaten aan de ene en het Europees Parlement aan de andere kant dat proces zoveel mogelijk te beïnvloeden. Lidstaten vormen coalities over bijvoorbeeld het cohesiebeleid, een derde van de Europese begroting. Die gaan dan over de invloed van de regio’s op de programma’s en of alleen arme of ook rijke regio’s er gebruik van kunnen maken.

Kaders

Het moment om mee te praten, is ook nu, want nu worden de kaders gesteld. ‘Nu wordt het cement gemalen, dat straks in beton gegoten is,’ aldus de Nederlandse liberale D66-Europarlementariër Raquel García Hermida-van der Walle.

Vorige keer ging het mis

De Roemeense christendemocratische Europarlementariër Siegfried Murean volgt namens het Europees Parlement met de sociaaldemocratische Carla Tavares de gang van zaken rond de begroting. Hij dringt aan op spoed, nadat het de vorige keer mis ging. De begrotingsgesprekken tussen de lidstaten over de periode 2021 tot 2027 – ter waarde van 1.074 miljard euro – waren pas eind 2021 afgerond. Dit als gevolg van de onderhandelingen tussen vooral Zuid- en Oost-Europa aan de ene kant en de zuinige landen als Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk en Nederland aan de andere kant.

‘Ontvangers moeten het geld kunnen absorberen en dus moeten ze weten hoeveel geld waar beschikbaar komt en onder welke voorwaarden

Siegfried Murean, Roemeense christendemocratische Europarlementariër.

Grootste herverdelingsbegroting

Met twee keer de personele bezetting van het gemeentehuis van Amsterdam rolt de Europese Commissie de grootste herverdelingsbegroting in de geschiedenis uit, vele malen groter dan het Marshallplan. Op 6 procent na wordt dat geld herverdeeld over de Unie. Vorig jaar oktober al lekte een powerpoint uit van de Europese Commissie waaruit op te maken was dat DG Budget, het Europese ‘ministerie van Financiën’, het wel zag zitten om 530 programma’s van onder meer landbouw- en cohesiebeleid samen te voegen tot 27 nationale uitkeringen, centralisatie dus.

'Verkeerde weg'

Dat is volstrekt de verkeerde weg, zo vonden de lokale en regionale overheden in Europa. Des te meer omdat tegelijkertijd wordt gesproken over het koppelen van Europees geld aan nationale hervormingen, bijvoorbeeld voor de rechtsstaat en de economie, de zogeheten conditionaliteit. Zo zou Oost-Nederland kunnen worden afgerekend op het Haagse besluit om vast te houden aan de hypotheekrenteaftrek. Of een project voor de gezondheid van vrouwen in een progressieve Hongaarse gemeente kan dan worden gedwarsboomd omdat Viktor Orbán zich niet aan de rechtsstaat houdt. 

Juist voor regionaal beleid is het van belang dat besluitvorming niet alleen van bovenaf komt, maar dat er een actieve ­betrokkenheid en samenwerking is op alle niveaus.

Ellen van Selm, burgemeester van Purmerend.

Partnerschap

Ellen van Selm, burgemeester van Purmerend, wijst namens gemeentekoepel VNG op het partnerschapsbeginsel: ‘Het is belangrijk dat de uitvoering van het cohesiebeleid decentraal ingebed blijft, met meer ruimte voor regionale en lokale kansen en maatwerk en een centrale rol voor het partnerschapsbeginsel’, zegt ze. Bij de invoering van het Corona Herstel­fonds (RRF) is dat beginsel niet geïmplementeerd en werden lokale en regionale overheden onvoldoende geraadpleegd.

Lokale behoeften

‘Juist voor regionaal beleid is het van belang dat besluitvorming niet alleen van bovenaf komt, maar dat er een actieve ­betrokkenheid en samenwerking is op alle niveaus. Het is van belang dat degenen die het dichtst bij de lokale behoeften staan een stem hebben in het vormgeven van de projecten en programma’s die hun gemeenschappen beïnvloeden. Het partnerschapsbeginsel moet dus te allen tijde in acht genomen worden’, aldus de VNG.

Lees het hele artikel in BB nummer 2 van deze week.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
"Je kunt niet meer taken doen, zoals defensie, met dezelfde middelen."

Nou dat komt uit, want de EU doet de defensie niet. Gelukkig maar.
Advertentie