'Nieuw logo Universiteit Twente te duur en te kort'
De Universiteit Twente heeft in totaal 2,2 miljoen euro uitgetrokken voor een nieuwe huisstijl en slogan. Na 25 jaar was het tijd voor vernieuwing, zo vond het college van bestuur. De oude slogan ‘Universiteit Twente, de ondernemende universiteit’ was niet meer onderscheidend genoeg. Een bureau uit Rotterdam voerde de klus uit en kwam met een opmerkelijk korte nieuwe slogan; ‘Universiteit Twente.’ En dat valt niet bij iedereen in goede aarde.
Studenten van de universiteit voelen zich gepasseerd omdat zij hun kennis en talent niet hebben mogen inschakelen voor een nieuw logo. Vanuit het bedrijfsleven is al geklaagd over het afschaffen van 'de ondernemende universiteit'. De VVD heeft inmiddels kamervragen gesteld omdat ze zich zorgen maken over de hoge kosten van de nieuwe huisstijl. Dit terwijl er volgens hen geldgebrek is bij een aantal wetenschappelijke projecten op de universiteit.
Statement
Woordvoerder van het college van bestuur, Paul van Tongeren, ziet de nieuwe huisstijl echter als een nuttige diepte-investering: ‘Hiermee zetten we ons steviger op de kaart. De pay-off is weliswaar verdwenen, maar het nieuwe logo “Universiteit Twente.” moet je zien als een statement.’
Visitekaartjes
De woordvoerder benadrukt overigens dat de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl, het uitwerken, en het afkopen van het eigendomsrecht bij elkaar ruim 600 duizend euro heeft gekost. ‘Het overige geld wordt besteed aan het vervangen van visitekaartjes, de bestickering van het wagenpark, de naam op de gevels en op andere producten en diensten.’
Professionele handen
Volgens de universiteit is er nog wel over gedacht om studenten in te schakelen voor het ontwerp van het nieuwe logo: ‘Wellicht had alleen het ontwerp wel gekund,’ zegt de woordvoerder, ‘maar als je dat hele project vervolgens uit moet rollen is het beter dat het in professionele handen ligt. Vandaar dat we voor een bureau hebben gekozen.’
Appels met peren
Over het geldgebrek bij wetenschappelijke projecten is Paul van Tongeren duidelijk: ‘Dat is appels met peren vergelijken. Die zaken vallen onder hele verschillende budgetten.’
Reacties: 14
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
en ah, kijk, tussen de reacties wederom iemand die reclame maakt. tè grappig.
Twente weet raad met uw centen, komt beter door. Kost overigens niets, gratis kado en het is nog realiteit ook.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article491910.ece/Het_enige_verschil_is_de_60.000_euro_gage
Het lijkt er op dat ze vooral goed kunnen lullen bij het bureau, maar slaat natuurlijk ook wel aan in politieke kringen:
http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20090616/anne_flierman_cda_beedigd_als
Bovenstaande domme reactie zegt echt alles. Het reclamebudget moet opgemaakt, anders krijgt men volgend jaar minder in het eigen potje. Dit is kenmerkend voor alle overheidsinstanties op alle niveaus. Uitermate slecht management! Bericht aan Paul van Tongeren: uiteindelijk gaat er 1 grote zak geld naar de TU; wellicht kunt u nog eens kijken naar de besteding daarvan?? Misschien her en der eens een budgetje nader bekijken en wat schuiven??? Bijvoorbeeld van het reclamebudget naar het wetenschappelijke projectenbudget?
Het is maar een idee....
Schrijf een prijsvraag uit of maak er een studie project van en u ontvangt GRATIS de allerbeste logo's en uitwerkingen.
Nu kost het de belastingbetaler een vermogen.
Ik heb nooit gestudeerd, dus het zal wel een stomme opmerking zijn.
De bedoeling is de discussie verder op gang te brengen, dus ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het artikel is te vinden op Spotlight Effect: http://bit.ly/1a9Ri7