Advertentie
financiën / Nieuws

Kabinet vergoedt deels opruimen drugsafval gemeenten

De eerste 50.000 euro aan kosten moeten gemeenten zelf betalen, daarboven vergoedt het rijk de kosten, tot 2 ton.

ANP
21 oktober 2022
Opruimen van drugsafval
Shutterstock

Hoge kosten

Gemeenten die geconfronteerd worden met gedumpt drugsafval op hun grondgebied, krijgen vaak te maken met hoge kosten. Het rijk gaat deze gemeenten nu tegemoetkomen. Als drugsafval wordt gestort op grond van gemeenten of andere lagere overheden, betalen zij de helft van de eerste 50.000 euro aan opruimkosten zelf. Boven dat bedrag vergoedt het Rijk de kosten, ook tot maximaal 200.000 euro.

Particulieren

Ook particulieren komen in aanmerking voor een soortgelijke vergoeding wanneer er drugsafval op hun erf of bedrijfsterrein is gedumpt. Ook zij kunnen rekenen op een vergoeding van maximaal 2 ton. Nu ligt dat bedrag nog een stuk lager: maximaal 25.000 euro.

Verontreiniging

Vooral in Brabant wordt relatief vaak chemisch afval gedumpt dat vrijkomt bij het maken van drugs. Grondeigenaren zijn verplicht zelf het gedumpte afval op de ruimen, maar omdat het om chemisch afval gaat, zijn de kosten hiervan zeer hoog. Bovendien kan het afval het milieu vervuilen. Als er sprake is van verontreiniging, neemt het rijk de kosten voor zijn rekening. De ministeries van Justitie en Infrastructuur werken samen de regeling nog uit, die later vrijdag wordt bekendgemaakt.

Senior beleidsadviseurs

Gemeente Alphen aan den Rijn
Senior beleidsadviseurs

Teamleider Juridische Zaken

Yacht
Teamleider Juridische Zaken

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Gemeenten worden op deze wijze ten onrechte opgezadeld met kosten van het storten drugsafval. Bij voldoende inzet van justitie is deze vorm van criminaliteit helemaal niet aan de orde. Te gek voor woorden derhalve dat Gemeenten hiervoor ook met kosten -al is het maar gedeeltelijk- zouden worden geconfronteerd.
Advertentie