Advertentie
financiën / Nieuws

Gemeenten moeten inspelen op winkeloverschot

Online shoppen rukt op, maar ook het winkeloppervlakte in ons land neemt toe. Gemeenten moeten rekening houden met leegstand op B en C-locaties.

10 januari 2012

Het aantal leegstaande winkels zal het komende jaar flink oplopen. ING waarschuwt gemeenten hier rekening mee te houden en terughoudend te zijn met het inrichten van nieuwe centra.

Buiten centrum

Het ING Economisch Bureau spreekt in haar deze week uitgebrachte kwartaaloverzicht commercieel vastgoed van een ‘verschralend beeld in de winkelstraten’.  Veel winkeliers zullen hun deuren sluiten,  zonder dat anderen op dezelfde plaats een nieuwe zaak zullen beginnen. Vooral in de winkelstraten net buiten het centrum komen hierdoor veel panden leeg te staan.

Leegstand zet door

‘Deze tendens zal zich zeker doorzetten, de oorzaken zijn structureel: online winkelen is in opkomst terwijl het aanbod van winkelruimte nog steeds stijgt’, aldus  Maurice van Sante, senior econoom bij het ING Economisch Bureau en auteur van het kwartaalrapport. ‘Gemeenten zullen hier op moeten inspelen om leegstand zoals in de kantorensector te voorkomen’.

Herbestemmen

Maar wat kunnen gemeenten werkelijk doen om verloedering van winkelstraten tegen te gaan?  ‘Allereerst natuurlijk terughoudend zijn in het uitgeven van grond voor nieuwe winkelcentra. De komst van de grote winkels in de polder is tenslotte ook ten koste gegaan van bestaande winkels’.

Vervolgens is herbestemmen een mogelijkheid, maar makkelijk is dat niet altijd. Een winkel die een tijdje leegstaat kan woonbestemming krijgen, maar daarvoor moet de gemeente wel met de eigenaar in de slag. Dat doe je niet zomaar even, aldus Van Sante.

1,2 miljoen

In totaal is het winkelaanbod van 850.000 vierkante meter in 2008 gestegen naar 1,2 miljoen vierkante meter. Daarvan stond eind vorig jaar 6,5 procent leeg.  Dat is een stijging van 20 procent in twee jaar, zo berekent de ING.

aanloopstraten

Toplocaties blijven wel in trek, zo verwacht de bank. ‘Maar de B en vooral de C locaties krijgen het moeilijk’, voorspelt Van Sante. ‘Niet alleen de winkelcentra buiten de kernen, ook de aanloopstraten  naar het winkelhart van een stad zullen leegstand oplopen’.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marc Majolee / zelfstandige/eigenaar Majolee RetailVastgoedadvies
Dit is heel algemeen en kort door de bocht. Wel waar, maar geef dan ook inhoud aan wat wel met de toenemende leegstand kunnen en willen. Het betreft in veel gevallen ook veel m2 die er in de afgelopen (goede) jaren bijgekomen zijn en gewoon te veel zijn. Bovendien is dynamiek nodig! Gemeenten zijn aan zet met het BP om locaties die, qua visie! en daar ontbreekt het helaas vaak aan, niet geschikt zijn voor detailhandel, om te zetten in een andere bestemming. In overleg met eigenaren wel te verstaan, anders dreigt planschade. Of bestem die ruimtes voor startende ondernemingen. Dat kan de aanloopstraten weer maken tot waar ze voor bedoeld waren: attractieve, zelfstandige ondernemers.
Gerard Wiegerinck / adviseur wonen
"In totaal is het winkelaanbod van 850.000 vierkante meter in 2008 gestegen naar 1,2 miljoen vierkante meter. Daarvan stond eind vorig jaar 6,5 procent leeg."

Okee. Er is dus in dat ene jaar 2008 350.000 m2 winkels bijgekomen, waarvan 78.000m2 leeg staat. Voor 272.000 m2 is dus wel een winkelier gevonden.

Cijfers ziene er overigens niet erg geloofwaardig uit. Die 1,2 miljoen m2 - dat zijn toch niet meer dan 120 voetbalveldjes?

En dan: waarom moeten de gemeenten het aanbod laten krimpen? Waarom dalen de prijzen niet, zodat ook startende ondernemers zich een winkel kunnen veroorloven? Hadden de bewoners van uitbreidingswijken dan géén winkels in hun buurt mogen hebben?

@Marc Majolee. Wat is dat: 'bestem die ruimtes voor startende ondernemers'? Dat is geen lanologisch onderscheid, maar moet toch uit de prijsvorming komen?
gerrie
De overheid loopt qua BP 20 jaar achter. Vervolgens worden nu winkelgebieden onaantrekkelijk gemaakt door peperdure irritante betaalautomaten waar je eeuwig moet blijven leuren om een plaatsje voor de auto te vinden. Overal wordt de auto geweerd. De markt vraagt om een paar grote shopping malls met voldoende parkeerruimte. Ook de grotere winkelgebieden zijn te doden opgeschreven.
Advertentie