Advertentie
financiën / Nieuws

Gemeentebegrotingen moeten vergelijkbaar zijn

De gemeentelijke begrotingen en jaarrekeningen moeten begrijpelijker worden. En ze moeten zodanig worden opgesteld, dat aan de hand ervan gemeenten qua prestaties onderling te vergelijken zijn. Dat stelt de commissie vernieuwing Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) onder leiding van Staf Depla.

21 mei 2014

De gemeentelijke begrotingen en jaarrekeningen moeten begrijpelijker worden. En ze moeten zodanig worden opgesteld, dat aan de hand ervan gemeenten qua prestaties onderling te vergelijken zijn.

Versterking controle door gemeenteraad

Dat stelt de commissie vernieuwing Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) die op verzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in kaart heeft gebracht hoe het BBV kan worden verbeterd om de kaderstellende en controlerende rollen van de gemeenteraad te versterken.

 

Vergelijken gemeenten steeds belangrijker

Hoewel raadsleden redelijk tevreden te zijn met de bruikbaarheid van de gemeentelijke begroting en jaarrekening, blijken die documenten in de praktijk nog te vaak het domein van vooral de financieel specialist(en) in de fractie of in de raad. Een andere aanleiding voor de vernieuwing van de BBV-regels is dat gemeenten veel vragen hebben over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de accountantscontrole en het toezicht. Daarnaast willen gemeenten hun prestaties beter onderling kunnen vergelijken. Vergelijken van gemeenten wordt steeds belangrijker, met name omdat dat bijdraagt aan de sturing van de raad. Voor vergelijkbaarheid is wel een goede basis nodig.

Gemeenten met elkaar vergelijken
De commissie stond onder leiding van de Eindhovense wethouder Staf Depla, tevens lid van de VNG-commissie Financiën. Zijn commissie pleit voor betere vergelijkbaarheid van begrotingen met behoud van beleidsvrijheid voor gemeenten. Gemeenten moeten volgens de VNG-commissie hun eigen programma-indeling kunnen kiezen, maar door een vaste indeling van de productenraming moet het makkelijker worden om de prestaties van gemeenten onderling te vergelijken. Zo krijgen gemeenteraden beter zicht op wat andere gemeenten doen en kunnen ze het beleid beter sturen.
 

Financiën vooral werkterrein specialisten
‘Elke inwoner moet in de begroting en de jaarrekening kunnen terugvinden waaraan de gemeente zijn geld besteedt. Maar in de praktijk zijn de gemeentefinanciën nu nog vaak het werkterrein van specialisten. Dat moet anders, want daarvoor zijn de gemeentefinanciën te belangrijk. Raadsleden moeten de financiële kaders stellen’, aldus Depla.

Eén van de commissievoorstellen is dat gemeenten samen een set van indicatoren bepalen die alle gemeenten – de gemeenschappelijke regelingen – in de begroting en jaarrekening opnemen. Verder moet er een basisset van financiële kengetallen komen die alle gemeenten opnemen. Meer dan handig is ook een programma (algemene) overhead.

 
Accountantscontrole
Ook het systeem van de accountantscontrole vraagt volgens de commissie om aanpassingen. Het huidige systeem van wettelijke accountantscontrole is te veel gebaseerd op het systeem voor het bedrijfsleven; gemeenten vinden dit niet effectief en niet efficiënt. De commissie stelt voor in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) en de Nederlandse Beroepsorganisatie voor Accountants (NBA) te onderzoeken wat een adequaat systeem is. De commissie stelt voor om de adviezen samen met het ministerie van BZK en andere relevante partijen uit te werken in een aantal concrete voorstellen.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bart / oprichter de Burgerrekenkamer Langedijk
Het is juist de BBV die gemeenten verplicht een volstrekt onbegrijpelijk systeem van presenteren te hanteren. En die niet ontvankelijk is voor vragen en suggesties van burgers. Laten ze eens beginnen een fatsoenlijke managementinformatie voor te schrijven zodat de amateurs van de gemeenteraad het ook begrijpen. Of voelen ze nattigheid, de hooggeplaatste heren van de BBV?
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Prima initiatief. Neem vooral de financiële verantwoording van de 3D-operatie (sociaal domein) ook even mee. Afronding vóór 1 januari 2015 is daarom gewenst.
Rolf
Ik word best wel een beetje moedeloos van dit soort berichten en de reacties. Als je dit alles leest zou ik haast zeggen: stop maar met gemeentes en maak er uitvoeringskantoren van de rijksoverheid van, kunnnen we lekker alles naar terugbrengen naar een homogene eenheidsworst. Hoezo lokale democratie? En natuurlijk, betrek de 3D's er ook maar direct bij, met het sociaal deelfonds is de financiële zelfstandigheid van de gemeenten toch al om zeep geholpen. En dan vinden we het vreemd dat de lokale democratie als belangrijkste risico wordt benoemd door het Expertise Centrum Nationale Veiligheid.... Een veelkoppig monster dat je qua analyse niet kan wegzetten in een reactie op dit bericht, maar dit moest me toch even van het hart :)
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
@Rolf. Hoe zo moedeloos? Het gaat slechts om het opstellen van uniforme verantwoordingsvoorschriften en een opzet om cijfers van gemeenten - ook naar de burgers toe - goed met elkaar te kunnen vergelijken. Dit via overleg met alle belanghebbende actoren. De gemeenten vullen deze stukken natuurlijk allemaal zelf inhoudelijk in. Het raakt de autonomie dus op geen enkele wijze. Dat is uiteraard veel beter dan allemaal op eilandjes opereren. Bovendien zijn we er inmiddels wel achter dat ook accountantscontroles voor verbetering vatbaar zijn en dat het voor de 3D-operatie per 1 januari 2015 noodzakelijk is om snel te handelen, dit vanwege een door de staatssecretaris toegezegde evaluatie na omstreeks 2 jaar. Het gaat hier om een goede, snel op te zetten, parapluvisie die in het toekomstig te volgen traject alleen maar efficiëntiewinst zal brengen.

Wat is er op tegen om dat op een goede wijze te stroomlijnen?
Richard / op persoonlijke titel
Was het nu niet juist niet de BBV die moest leiden tot uniformiteit in verantwoording? En dient de BBV er niet toe ons resultaat te vergelijkbaar te maken met dat in het bedrijfsleven? Wie zit daar overigens op te wachten? Dit is weer een voorbeeld van hogere "regelgeving" waar geen burger op zit te wachten. Gelet op de diversiteit in gemeenten bereik je nooit het beoogde doel; de prestaties van Amsterdam kun je nu eenmaal niet vergelijken met de prestaties van Rozendaal.
Rolf
@ H. Wiersma, droom zacht verder ...
Advertentie