Overheid betaalt ondernemers te laat
De helpdesk van DigiD en MijnOverheid was twee dagen niet bereikbaar wegens achterstallige telefoonrekeningen.
Overheden betalen ondernemers nog regelmatig te laat. Minister Micky Adriaansens schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat ze in gesprek gaat met de VNG om te bezien wat gemeenten, die soms erg laag scoren, nodig hebben om betalingen aan ondernemers wel binnen de wettelijke termijn te voldoen. De brief komt een dag na een evaluatie over een tijdelijke storing bij DigiD. Daarin valt te lezen dat de helpdesk twee dagen niet bereikbaar was door het niet betalen van de telefoonrekening.
Provincies en ministeries
Facturen bij ministeries en provincies werden vorig jaar respectievelijk 96,1 procent en 93,5 procent van de keren op tijd betaald. Zo blijkt uit de Monitor Betaaltermijnen Overheid. Defensie scoort het laagst met 92 procent van de facturen. Onder de provincies betaalt Limburg de minste facturen op tijd: 84,6 procent van de ondernemers kon daar een betaling binnen de wettelijke termijn tegemoetzien.
Gemeenten scoren wisselend
Bij gemeenten liggen de cijfers een stuk meer uiteen. Gemiddeld worden alle facturen door gemeenten in 90,7 procent van de gevallen op tijd betaald, maar er zijn ook lokale overheden die het niet zo goed doen. 130 gemeenten scoren onder de 90 procent. Hillegom staat helemaal onderaan met slechts 50 procent van de facturen op tijd betaald. Een dertigtal gemeenten scoort 100 procent. Vergeleken met de vorige meting zijn de gemiddelde betaaltermijnen iets gestegen.
Minister wil gesprek
De minister ziet hierin voldoende aanleiding om in gesprek te gaan met de VNG. ‘De rekeningen van ondernemers moeten op tijd worden betaald. Dat geldt zowel voor bedrijven onderling, als voor betalingen van de overheid aan ondernemers. Naast de wettelijke plicht, heeft de overheid ook een voorbeeldfunctie. Gemeenten moeten harder hun best doen om te zorgen dat hun leveranciers tijdig hun geld krijgen’, aldus Adriaansens.
Telefoonrekening niet betaald
De brief van de minister over betalingstermijnen van de overheid komt een dag na een Kamerbrief van staatssecretaris Alexandra van Huffelen over de DigiD storing van 1 en 2 maart jongstleden. Daarin valt te lezen dat de helpdesk van DigiD en MijnOverheid op die dagen niet beschikbaar was omdat ICT-beheerder Logius de telefoonrekeningen niet had betaald, ook niet na diverse betalingsherinneringen. Logius heeft het ministerie verbetering beloofd.
Bedrijven moeten natuurlijk wel de overeengekomen kwaliteit leveren anders kan het innen van een factuur altijd problemen opleveren.