Advertentie
financiën / Redactioneel

Dhr. PP

Het nieuwe rijkslogo blijkt voer voor detectives als Sherlock Holmes, Miss Marple of misschien ook wel onze eigen rechercheur De Cock, met C, O, C, K. De gratis krant De Pers onthult dat het ontwerp en de invoering van één rijkslogo voor alle ministeries om de diverse beeldmerken van de departementen te vervangen 15 miljoen euro heeft gekost.  

05 juli 2011

Ik moest het toch drie keer hardop zeggen: “15 MILJOEN EURO!” Het stond er echt met een compleet overzicht van alle kostenposten die De Pers had gewobt. Nú kun je als journalist zo iets nog wobben, maar dat is binnenkort afgelopen als het aan minister Donner van Binnenlandse Zaken ligt, dat kost ambtenaren te veel tijd.

 

Ik snap wel waarom. Dit soort uitgaven wil je niet op straat hebben liggen, daar komt gelazer van. Daarom gaat die WOB zo snel mogelijk op de schop. Maar dat even terzijde.

 

Waar wordt die15 miljoen dan aan uitgegeven? In ieder geval kost het vier jaar om dat logo, formeel heet dat de rijkshuisstijl, in te voeren bij alle ministeries. Het komt dan op al het briefpapier, op de portal www.rijksoverheid.nl waar alle departementen nu te vinden zijn,  bewegwijzeringsmateriaal, maar ook op relatiegeschenken als manchetknopen en pashmina damessjaals. Een kniesoor die daar op let. Het bespaart jaarlijks zo’n 5 miljoen euro structureel op al die verschillende huisstijlen van ministeries. Chapeau!

 

Maar waar gaat die 15 miljoen dan aan op? En nu wordt het recherchewerk: In de door De Pers gewobte stukken worden tonnen overgemaakt aan geanonimiseerde betrokkenen. Zeg maar een soort verdachten waar we de namen niet van mogen weten. Zoals dhr. PP die over ruim vier jaar een bedrag van 473.672 euro op zijn rekening krijgt bij geschreven. Wat te denken van mevrouw EE! Zij is goed voor 339.951 euro. Dan is er ook nog ene meneer PPP. Kassa: 244.654 euro. Om nog maar te zwijgen over de dames CC en QQ. En wat deden die PP, PPP, EE, CC en QQ dan voor die enorme sommen geld? Dat mogen burgers niet weten.

 

Tsja, wat moet je doen voor de invoering van één logo? Zorgen dat oude logo’s worden vervangen door het nieuwe logo. Bekendheid er aan geven. Nieuw briefpapier, visitekaartjes, etc. laten drukken. Maar 15 miljoen!

 

Het zal wel uit zijn gegeven aan veel overleg, reisjes naar buitenlandse logo’s van ver weg gelegen overheden, nota’s, rapporten en evaluaties. Maar zelfs dan kom ik met de beste wil van de wereld niet op 15 miljoen. 

 

Ik kan maar een ding hopen: dat deze grootverdieners ervan genoten hebben op kosten van de Nederlandse belastingbetaler.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ellen
Wat is daar nou mis mee? Iedereen die niet goed voor zichzelf zorgt, is toch een halfzachte sufferd? Al deze anonieme heren en dames doen precies wat Bart Jan zo geweldig vindt: centen opstrijken voor weinig werk en neerkijken op het plebs. Mission accomplished.
nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
en over vier jaar krijgen alle ministeries, ook de nieuwe, weer allemaal een eigen logo. kijken wat dat kost!
leve de BV Nederland
Advertentie