Advertentie
financiën / Nieuws

Advies: Meer lokale belasting

De Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) spoort minister Donner aan het lokaal belastinggebied fors uit te breiden. Gemeenten krijgen immers extra taken.

10 december 2010

Advies op advies krijgt het kabinet om gemeenten meer belasting te laten heffen. Behalve de Raad van State, het Centraal Planbureau (CPB) en de Vereniging voor belastingwetenschappen, schaart ook de Rfv zich in het rijtje. Het huidige regeerakkoord doet geen enkele uitspraak over het lokale belastinggebied en dat zint de raad niet. Als belangrijkste adviesorgaan van Binnenlandse Zaken op het vlak van de overheidsfinanciën raadt het minister Donner aan dat gebied ‘substantieel’ te verruimen.

Waar het regeerakkoord de intentie uitspreekt taken het liefst zo dicht mogelijk bij de burger uit te voeren, acht de Rfv het een gemiste kans daar niet principieel voor te kiezen. In lijn met de andere adviezen staat tegenover de verruiming van het gemeentelijk belastinggebied aan de ene kant, een verlaging van de rijksbelastingen aan de andere kant: als gemeenten zelf meer belastingen kunnen heffen, kunnen de algemene uitkering en de specifieke uitkeringen van het Rijk immers omlaag. Het op lokaal niveau afwegen van het nut van voorzieningen en het daartegenover staande belastingoffer draagt volgens de Rfv bij aan een betere overheid.

Sterker nog, voor het doelmatig en effectief functioneren van de overheid als geheel acht de raad een substantieel lokaal belastinggebied zelfs onontbeerlijk. ‘Een volwassen democratie vergt dat decentrale overheden verantwoordelijk zijn voor het vaststellen van hun eigen belastingen en daarop aan hun burgers toelichting geven en verantwoording afleggen voor de gemaakte keuzes.

Juist de grote herkenbaarheid voor en betrokkenheid van de burgers voorkomt een ongecontroleerde lastenstijging’, aldus de Rfv. De evaluatie van de onroerende zaakbelasting nieuwe- stijl wijst ook uit dat gemeenten zeer terughoudend zijn bij het verhogen van de lokale lasten. De Rfv wijst op nog een ander voordeel: een ruimer decentraal belastinggebied voorkomt tegelijkertijd dat gemeenten een onnodig beroep doen op artikel 12-steun of op de rijksoverheid.

De vrees is dat het aantal aanvragen aanzienlijk zal toenemen, nu door de stagnerende bouw veel gemeenten miljoenenverliezen lijden op hun grondexploitaties. De tegenvallende inkomsten of verliezen kunnen ze slechts in zeer beperkte mate zelf opvangen, omdat ze amper de mogelijkheid hebben hun lokale belastingen (tijdelijk) te verhogen. De belangrijkste eigen inkomstenbron onroerende zaakbelasting (ozb) werd vier jaar geleden door het kabinet Balkenende II gehalveerd, het resterende deel qua opbrengst gemaximeerd.

De buffer om tegenvallers zelf op te vangen, verdween daarmee goeddeels. De Rfv pleit in zijn aan minister Donner gerichte reactie op het regeerakkoord – ‘de politieke keuzes zijn voor de Raad een gegeven, maar hij wil u wijzen op de kansen, mogelijke gevolgen en valkuilen’ – onomwonden voor invoering van een vorm van ingezetenenbelasting voor gemeenten. Dat onder gelijktijdige verlaging van de algemene uitkering een goede aanvulling op het bestaande belastinggebied. Een ingezetenenbelasting is eenvoudig en uitvoerbaar en geeft ook een breed draagvlak van belastingplichtigen. Een ruimer gemeentelijk belastinggebied hoort volgens de adviesraad bij de voorgenomen vergaande decentralisatie van taken richting lokale overheden, vooral op het gebied van zorg en welzijn. De Rfv staat in beginsel positief tegenover het decentraliseren van taken, maar stelt dat de voorstellen op dat vlak vooral zijn ingegeven door financiële motieven.

De veronderstelling is dat gemeenten een taak goedkoper kunnen uitvoeren. Ervaringen met de Wet werk en bijstand en de Wet maatschappelijke ondersteuning laten zien dat er bij die decentralisaties sprake is van efficiencyvoordelen. ‘De verdeling van taken, bevoegdheden en middelen moet echter wel met elkaar in evenwicht zijn’, aldus de raad. Gemeenten moeten in staat worden gesteld de hun toegewezen taken naar behoren uit te voeren en dienen de financiële mogelijkheden te hebben om eigen initiatieven te ontplooien. Het regeerakkoord lijkt volgens de Rfv in financieel opzicht op het eerste oog niet onredelijk uit te pakken voor gemeenten. ‘De eerder dreigende scenario’s van kortingen met 3 miljard euro lijken voorlopig van de baan’, aldus de raad.

Maar ze verliezen wel aan bestedingskracht, temeer omdat ook specifieke uitkeringen worden gekort of stopgezet, zoals die voor de sociale werkvoorziening en re-integratie. Dat legt een zwaar beslag op de vrij besteedbare middelen van gemeenten. Voor zover dat een beoogd effect is van het stoppen van de rijksbijdrage, dwingt dat gemeenten zelf de afweging te maken of ze geld willen vrijmaken voor die voorzieningen. ‘Voor een deel lijkt het echter te gaan om onbedoelde neveneffecten waarbij kosten afgewenteld worden op decentrale overheden. Dat is in strijd met de interbestuurlijke verhoudingen’, stelt de raad.

Gedoeld wordt onder andere op de gevolgen van het beperken van de aanspraken en toegang tot sociale regelingen als de Wajong en de Wet sociale voorzieningen. Mogelijkheden om de bezuinigingen op te vangen door verhoging van de eigen inkomsten zijn beperkt. Een concentratie op de kerntaken is het gevolg. De Rfv voorziet echter niet alleen een verschraling van het voorzieningenaanbod, maar vreest ook een verlaging van het niveau van de kerntaken.

Groeiende stapel adviezen

 

RvS: ‘Als steeds meer taken van de rijksoverheid worden overgedragen naar gemeenten (), moeten de eigen financiële middelen daarmee enigermate gelijke tred houden.’

 

CPB: ‘Geef gemeenten naast ozb ook opbrengst huurwaardeforfait en overdrachtbelasting.’ (Opbrengst: 6,7 miljard euro) 

 

Vereniging van belastingwetenschap: ‘Laat gemeenten belasting heffen op taken die ze hebben.’ (Opbrengst: 25 miljard euro)

 

Kamer houdt stuur in handen

 

Een motie van D66 voor een groter eigen gemeentelijk belastinggebied haalde het deze week niet in de Tweede Kamer. ‘Er is koudwatervrees om de eerste overheid daadwerkelijk in de driver-seat te zetten.’ Volgens D66-Tweede Kamerlid Gerard Schouw hoort een groter lokaal belastinggebied bij een groter takenpakket van gemeenten. Hij wilde de regering daarom bij motie oproepen, in overleg met gemeenten, op korte termijn met een plan te komen om een deel van het rijksbelastinggebied te verschuiven naar het gemeentelijke belastinggebied. Zo’n verplaatsing moest voorkomen dat de burger uiteindelijk wordt geconfronteerd met een lastenverhoging.

 

De motie haalde het niet omdat met name VVD en CDA tegen stemden. ‘Iedereen in de Kamer heeft altijd de mond vol van hoe belangrijk beleidsvrijheid voor gemeenten is. Daar horen ook financiële middelen bij. Maar zo gauw het daar over gaat, steekt men de kop in het zand’, foetert Schouw. Hij vindt dat de lokale overheid door Den Haag niet als een volwaardige bestuurslaag wordt behandeld als ze wel de taken krijgt, maar niet de financiering ervan. De democratisch gekozen gemeenteraad kan die afweging volgens hem beter maken dan de op veel grotere afstand zetelende Tweede Kamer.

 

Verantwoordelijk minister Donner (Binnenlandse Zaken) heeft toegezegd voor maart met een visie op de inrichting van het binnenlands bestuur te komen, waarin hij het financieringsvraagstuk meeneemt.

Reacties: 19

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Uitgeknepen burger
Als ik me niet vergis zijn er bij de provincie (de een wat meer dan de ander) onwaarschijnlijk grote bedragen in reserve. Als we nu eens gaan beginnen om die provincies op te heffen en de vrijgekomen gelden aan de gemeente te doneren dan hoeft de burger niet weer verder uitgeknepen te worden met een nieuwe ingezetenebelasting (!).
bezorgde uitgeknepen burger / -
De lokale politiek staat nou niet bepaald bekend om zijn genuanceerde belastingverhogingen. Ik voorzie een behoorlijke lastenstijging voor de huiseigenaren, en pittige verhogingen van allerlei lokale belastingen. Geld wat dan wordt gebruikt voor uitkeringen van mensen die niet willen werken en voor allerlei gemeentelijke prestigeprojecten. Bij mij dus geen draagvlak en bij heel veel andere werkende mensen ook niet.
Gert-Jan Tolberg / extern
Ik zat eerder te denken aan belastingverlaging in verband met de zelfredzaamheid van de burger waar ik van de week over las op BB. Die burger krijgt immers fors meer taken.
Paul / projectleider
Ik snap dat belang-betaling-zeggenschap wel, maar volgens mij zitten de efficiency voordelen in de uitvoering en niet in het ophalen van het geld (sterker nog dat kan het rRijk goedkoper en evenwichtiger).
Rob Ossel / FPU
we krijgen dan ongetwijfeld inkomenspolitiek door gemeenteraden, een gruwel ....
Wouter Vogelsang / Fractievoorzitter Dorpspartij Ermelo
De Rfv denkt verkeert. Omdat de gemeenten er taken bijkrijgen moeten ze zelf belastingen gaan verhogen. Nee, als het rijk taken afstoot naar gemeenten horen ze direct zowel de menskracht als het geld erbij te krijgen. Dan verminder je de rijksoverheid daadwerkelijk. Het eigen belastingegebied verhogen ben ik geen voorstander van. Er zijn genoeg raadsleden/wethouders die er idiote hobby's op nahouden die de burger veel geld kosten. Hou lokale lasten laag!!! Nabrander: hoge lokale belastingen leidt tot ingewikkelde inkomenspolitiek handelen. Dat is ongewenst
piet brontsema / org adviseur
ach ja donner en redelijke voorstellen dat zijn er twee
jd kuiper / manager
Centrale belasting inning en vervolgens weloverwogen verdeling van gelden is efficient en voorkomt in sterke mate locale willekeur. Zolang onologische lokale verschillen blijven bestaan (bijvoorbeeld prijs van paspoort, OZB, etc) niet aan beginnen. Beter is het totale bestel renoveren; op naar Thorbecke 2. Nieuwe ordening, goede controle van centraal op decentraal. Geen aanpassingen van het huidige, verouderde systeem. Is slechts een pleister op de wonde en de locale burger moet er voor bloeden...
johan
Alstublieft geen locale belastingen. Waarom niet gewoon opcenten, zoals dat gaat bij de motorrijtuigenbelasting? Dat werkt toch uitstekend? Als locale overheden belasting gaan heffen, dan krijgen wij belastingongelijkheid. Nee, het idee van locale belastingen is het slechtste idee wat je maar verzinnen kunt.
Arjan Gelder / Voorzitter Partij Voor Gerechtigheid
De grootste problemen binnen ons land hebben te maken met de doorgeschoten decentralisatie. Waardoor de transparantie ver te zoeken is. Daardoor vindt er op grote schaal boekhoud fraude plaats binnen gemeenten en provincies. Raadpleeg: www.leoverhoef.nl. Wanneer alles correct zou verlopen zouden wij b.v. geen OZB hoeven te betalen. Nederland, wordt wakker!!
JJMoes
Opnieuw voor de burger een diepe zucht
hij hapt bij onze tarieven al naar lucht.
Ingezetenheffing, hoe kom je zo intelligent?
Voor zo'n voorstel geef ik geen cent
en is de bezuiniging een afwentelingsklucht
Paul / projectleider
Verschillen in belastingen is niet erg. Het riool is bij mij (veengrond) heel duur.

Maar voor standaardzaken of zaken die niet bij de kerntaken van de gemeenten horen, horen geen belastingverschillen. Dan moet de gemeente de pet van uitvoerder opzetten. Overigens het Rijk moet dan zijn taak als betrouwbare finacier/opdrachtgever ook serieus oppakken. Wie betaalt bepaald en draagt verantwoordelijkheid.
H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Ophouden met die onzin en de Rfv opheffen. Overheden moeten bezuinigen (dus taken afstoten) en zichzelf niet duurder maken. Bezuiniging is bijv. mogelijk door nog slechts 1 belasting te innen voor alle Overheden tegelijk!
Jan / Staphorst
Voor ik kan zeggen of dit een goed of een minder goed voorstel is, vraag ik me af hoe de verhouding RvS tot de EU is.
De EU wil mmers EU belastingen heffen. Past dit voorstel van de RvS in het EU straatje of is de RvS tegen de voorgestelde EU belastingen?

E.e.a. heeft namenlijk verstrekkende gevolgen voor de burger.
Nico / zzp
Natuurlijk is het rijk tegen locale belastingen. Nu heeft het Rijk nog iets te vertellen over de gemeenten. Hef de geldstroom op en die invloed is weg. Daarnaast is deze geldstroom het bestaansrecht van BZK, VNG, IPO. Alle organen die over deze verschuiving moeten adviseren. Wat denk je dat deze kalkoenen van kerst vinden.... ze vinden kerst maar niets....

Robert Prummel / Fractievoorzitter Stadspartij Groningen
Dit advies getuigt niet van gezond verstand, niet van historisch besef en ook niet van politiek inzicht,,, hoewel? Het komt mede uit de koker van Jacq. Wallage, een van de exponenten van de oude PvdA politiek waarin mensen werden belast tot ze niet meer konden..
1, Gezond verstand
Lokale belasting levert belastingvlucht op. Het rijke Wassenaar zal lage lasten en lage belastingen kennen, het arme Amsterdam zal de rijken belasten tot ze over de gemeentegrens vluchten...
2. Historisch besef
In de 19e eeuw waren er veel inkomensgerelateerde en personele belastingen. Dat leidde toen al tot belastingvlucht. Soms moest de kroon belastingverordeningen vernietigen omdat de lasten van de gehele (vaak verpauperde) gemeente op enkele inwoners werd afgewenteld.
3. Politiek inzicht
Landelijk hebben de extreme niveleerders en de adepten van een groot overheidsaandeel in het BNP hun macht verloren. Met dit eigen belastinggebied krijgen ze weer de mogelijkheid om belastingen op te schroeven. Demografisch en electoraal zijn er gemeenten (Groningen, Delfzijl Oost Groningen etc.) waar een grote groep minderbedeelde kiezers door opportunistische politici zullen worden omgekocht met de belofte dat “de rijken wel zullen betalen”….
Resultaat? Veel ambtenaren, dure stadhuizen, veel voorzieningen voor lagere inkomens, weinig effectief bestuur, veel prestigeprojecten zoals gemeentelijke tropische zwembaden. Nu is meer solidariteit met de laagste inkomens (met name voor onderwijs en gezondheid) een goede zaak maar we moeten oppassen voor een “laat een ander maar betalen… mentaliteit!

Robert Prummel
Fractievoorzitter van de Stadspartij in de Gemeenteraad van Groningen, nu al bijna de duurste èn bijna de armste gemeente van Nederland….


Jan / ambtenaar
Ik denk dat je als burger veel meer invloed hebt op de belastinghoogte op lokaal niveau dan op landelijk niveau. Helaas zal het, voorspel ik, toch zó zijn dat de landelijke belasting niet omlaag gaat als de lokale belastingen worden uitgebreid. Was dat wèl zo, dan zie ik het wel zitten. In een gemeente met veel voorzieningen betaal je meer belasting. Je betaalt wat, maar dan heb je ook wat. Wel zó regelen natuurlijk dat inwoners van gemeenten met lage belastingen en weinig voorzieningen gratis of voor bijna niets bij die gemeente komen shoppen. Kwestie van werken met een stads- of dorpspas. Wie die niet heeft, en dus geen inwoner is, betaalt een toeslag.
Hans / Adviseur Publieke sector
Het lijkt mij erg verontrustend als we gaan vertrouwen op de kwaliteiten van ons lokale bestuur bij het bepalen van lokale belastingen. Doorgaans verstaat men op gemeentelijk niveau niet de kunst van goed financieel beheer. Ik sluit mij aan in de rij van critici die verwachten dat dit voorstel zal leiden tot verhoging. Bovendien zijn blunders van amateuristische bestuurders al snel af te wentelen op de lokale gemeenschap...
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Wie ooit het niveau van discussies in gemeenteraden en raadscommissies heeft meegemaakt, weet dat lokale belastingheffing geen goed idee is. Lokale politiek betekent beslist niet "herkenbaarheid", maar vaak ondoorzichtige opzetjes waar de lokale pers geen vinger achter krijgt.
Een uniforme landelijke belastingheffing en transparante verdelingscriteria verdienen absoluut de voorkeur.
Dit is een slinkse manier van het rijk om de zwarte piet voor de lastenverhoging bij de gemeenten te leggen. Die adviezen zijn niet zakelijk, maar door en door politiek - en gaan ten koste van de burger, aan wie de heren/dames in de diverse raden geen enkele boodschap hebben.
Advertentie