19 miljoen voor Friese wegen
Het fietstunneltje onder de N359 bij het Friese Huins komt er een jaar eerder dan gepland. Fijn voor fietsende scholieren en recreanten en hopelijk goed voor de regionale economie.
Het fietstunneltje is onderdeel van een investeringspakket van een kleine negentien miljoen euro. Geld dat de provincie Friesland uitgeeft aan wegenbouwprojecten die vanwege de kredietcrisis naar voren worden gehaald. ‘Het zijn vooral projecten die de verkeersveiligheid verbeteren,’ zegt de Friese gedeputeerde Piet Adema (ChristenUnie), die verkeer en vervoer in zijn portefeuille heeft.
‘Het gaat niet om extra investeringen, maar om projecten die al in de pijplijn zaten en die we vrij eenvoudig kunnen versnellen. Ze waren gepland voor de periode tot 2014, dat wordt nu één tot twee jaar eerder. Er is al druk aan getekend door de ingenieursbureaus en de procedures zijn grotendeels al doorlopen. Alleen moet hier en daar nog iets met het bestemmingsplan gebeuren.’
De acht wegenprojecten zijn kleinere projecten. Friesland hoopt daarmee het regionale midden- en kleinbedrijf aan het werk te houden. Bouwbedrijven, maar ook ingenieursbureaus en andere partijen die zich met de voorbereiding en uitvoering bezighouden. Want mogelijk moet het ambtelijk apparaat worden versterkt met wat krachten van buitenaf. ‘Maar dat is dan óók goed voor de economie,’ aldus Adema.
Dat Friesland vooral wegenprojecten naar voren haalt, ligt voor de hand. Het is een van de belangrijke provinciale beleidsterreinen. Maar Adema maakt zich wel zorgen over het feit dat álle overheden nu wegenprojecten lijken te versnellen in het kader van de kredietcrisis.
‘En dan komt de Tweede Kamer ook nog met die dertig infrastructurele versnellingsprojecten. Ik vraag me af of dat zo’n goede ontwikkeling is. De wegenbouw draait nog best redelijk, zeker vergeleken met woning- en utiliteitsbouw. Alleen al in Friesland zijn we met een aantal zeer grote projecten bezig. De haak om Leeuwarden kost 250 miljoen, de N381 130 miljoen. Als overheden nu allemaal wegenprojecten op de markt gaan zetten, krijgen we straks te maken met torenhoge prijzen omdat bedrijven de vraag niet aan kunnen. Dat lijkt me toch ook niet de bedoeling.’
Adema pleit voor meer landelijke coördinatie tussen overheden en de markt. ‘We moeten voorkomen dat er nu in een keer een bulk aan werk aan komt. Zowel opdrachtgevers als bedrijven hebben belang bij continuïteit in plaats van piekcapaciteit. Mocht uit zo’n landelijke analyse blijken dat in Friesland te veel wegenprojecten op de markt komen, dan willen wij daar best opnieuw naar kijken.’
Behalve dat wegen een belangrijk beleidsterrein zijn is er een andere reden waarom juist de Friese wegenprojecten zijn versneld. ‘Deze projecten laten zich relatief makkelijk naar voren halen. Het zou mooi zijn als we meer konden doen in de woningbouw, maar dat is nu eenmaal niet echt ‘des provincies’.
Maar we doen wel degelijk ook iets op andere terreinen. We hebben een versnellingsagenda waarbij we dit jaar 18,5 miljoen investeren en volgend jaar 12,5 miljoen euro. En dan gaat het om heel diverse onderwerpen: van subsidie voor duurzame energie tot het revitaliseren van bedrijventerreinen.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.