VVD op vingers getikt voor AdWords-campagne
Een internetadvertentie met de tekst ‘Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015’ heeft de VVD een tik op de vingers opgeleverd van de Reclame Code Commissie (RCC).
Een internetadvertentie met de tekst ‘Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015’ heeft de VVD een tik op de vingers opgeleverd van de Reclame Code Commissie (RCC). De partij heeft met de AdWords-campagne ‘het vertrouwen in de reclame geschaad’, zo stelt de RCC.
Advertentie op Google AdWords
Wie omstreeks de Provinciale Statenverkiezingen van 2015 op Google zocht naar stemwijzers kwam al gauw de advertentie van de VVD tegen met de titel ‘Stemwijzer 2015 – Provinciale Staten Verkiezing 2015’. In de reclame stonden in kleinere letters aanprijzende mededelingen over de VVD. Wie de advertentie aanklikte werd vervolgens niet naar een stemwijzer geleid, maar naar de website van de VVD. En dat vindt de RCC niet toelaatbaar. ‘Door de groot gedrukte, bovenste regel van de uiting wordt de indruk gewekt dat de onder die regel opgenomen link www.vvd.nl in elk geval leidt naar de ‘Stemwijzer 2015’ in het kader van de ‘Provinciale Staten Verkiezing 2015’, zo stelt de Commissie.
Ontoelaatbaar
Naar het oordeel van de Reclamecode Commissie dient de bestreden reclame-uiting in haar geheel te worden beschouwd en deze is volgens de Commissie niet toelaatbaar. De klacht tegen de VVD werd in eerste instantie nog afgewezen omdat de RCC-voorzitter de kleine letters onder de titel genoeg vond om aan te geven dat het om een reclame-uiting gaat.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.