Mogen vrijwilligers helpen om een DigiD aan te vragen?
Volgens de VNG is de gemeente de enige logische partij om inwoners te assisteren bij het aanvragen van een DigiD.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ziet niets in het voorstel om de medewerkers van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) de bevoegdheid te geven om namens inwoners een DigiD aan te vragen. De Algemene Rekenkamer deed eerder de aanbeveling om deze optie te onderzoeken.
Gemeente enige logische partij
Informatiepunten digitale overheid (IDO) zijn geen formele loketten voor publieke dienstverlening met gezag bekleed, stelt de VNG. Veel IDO-medewerkers zijn vrijwilligers. IDO’s zijn daarmee ongeschikt om digitale identiteit te verstrekken om toegang te krijgen tot de Nederlandse overheidsdienstverlening. De gemeente blijft als eerste overheid het dichtste bij inwoners de enige logische partij om deze rol te vervullen.
Nieuw authenticatiestelsel
Met de Wet digitale overheid, die op 1 juli a.s. in werking treedt, verandert het authenticatiestelsel voor digitale toegang. Dit zou geregeld worden via een centraal aansluitpunt, de zogenaamde routeringsvoorziening. Hoe dat precies gaat werken is nog niet duidelijk, staatssecretaris van Huffelen (Digitalisering) moet daar nog op terugkomen.
Veel vragen inwoners over DigiD
Bij de IDO’s worden veel vragen gesteld over DigiD. De Algemene Rekenkamer waarschuwde onlangs dat de toenemende complexiteit van DigiD en eHerkenning inwoners met minder digitale vaardigheden kan uitsluiten en stelde voor de IDO’s met middelen toe te rusten om (tijdelijk) extra hulpvragen van het publiek te beantwoorden. En te onderzoeken of IDO-medewerkers meer bevoegdheden kunnen krijgen rond het aanvragen van DigiD.
Dit artikel verscheen eerder op iBestuur.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.