Advertentie
digitaal / Nieuws

Toezichthouders willen betere voorlichting over gegevensgebruik

Een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders is onderzoeken hoe mensen beter zijn te informeren.

03 maart 2022
Persoonsgegevens
Shutterstock

Bedrijven, instellingen en overheden moeten internetgebruikers beter voorlichten over hoe hun gegevens worden gebruikt. De Autoriteit Consument en Markt, de Autoriteit Financiële Markten, het Commissariaat van de Media en de Autoriteit Persoonsgegevens beginnen daarom een onderzoek naar hoe organisaties op een begrijpelijke manier mensen kunnen informeren.

Communicatieadviseur

Yacht
Communicatieadviseur

Afdelingshoofd Jeugd & Minima

SED organisatie
Afdelingshoofd Jeugd & Minima

Beïnvloeden

‘De mogelijkheden om mensen online te beïnvloeden nemen snel toe, mede doordat er steeds meer gegevens over hun gedrag kunnen worden verzameld’, schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Mensen moeten weten hoe hun gegevens daarvoor worden ingezet en als ze weten dat de gegevens worden gebruikt, ‘begrijpen ze dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed’, is de redenering.

Ook gaan de toezichthouders de wetgever erop wijzen als er voor sommige schadelijke handelingen nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn. Het zijn de eerste acties die de toezichthouders samen doen, in het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT). Binnen het SDT stemmen ze ook met elkaar af hoe ze toezicht gaan houden op de nieuwe Europese Regels, zoals de Data Act en de Artificial Intelligence Act.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie