Tilburg schrapt 90 procent van gemeentewebsite
De gemeente Tilburg heeft het aantal pagina's op haar website met meer dan 90 procent verlaagd. Burgers vinden dat vooral prettig en handiger, zo is de gedachte.
De gemeente Tilburg heeft het aantal pagina's op haar website met meer dan 90 procent verlaagd. Burgers vinden dat vooral prettig en handiger, zo is de gedachte.
Forse inkrimping
Van 2500 pagina's naar slechts 200; de website van de gemeente Tilburg is vorige maand flink kleiner geworden. De zogeheten toptaken-aanpak van www.tilburg.nl heeft als het goed is een site opgeleverd die eenvoudig en snel de eenvoudige functies biedt voor verreweg het grootste deel van de bezoekers, zodat die in één keer kunnen worden geholpen. Voor de rest van de informatie zijn andere kanalen beter.
Simpele dingen
"We hebben niet enkel de bezem erdoor gehaald, maar we hebben de oude site weggegooid en zijn gewoon volledig opnieuw begonnen, met de vraag 'hoe maak je een website die aansluit bij de wensen van burger en ondernemer?', zegt adviseur nieuwe media Michiel Duijsings van de gemeente Tilburg. Uit onderzoek eerder dit jaar bleek dat die bezoeker vooral enkelvoudige en simpele dienstverlening zoekt: de aanvraag van een nieuw paspoort of rijbewijs, een melding openbare ruimte, een verhuizing (vooral in augustus als er nieuwe studenten komen), strooiroutes (als het vriest), en de openingstijden van het zwembad (in het weekend).
Andere plekken
Er kon best veel informatie weggelaten worden, constateerde de gemeente. "In het verleden hadden we een hele lijst van pagina's die hooguit drie keer per jaar bezocht bleken te worden. Met die informatie is niks mis, maar je moet je dan afvragen of de site er wel de juiste plek voor is. Het werd een soort archiefkast waar je naar kon verwijzen, maar als je iets online zet, betekent dat nog niet dat je het hebt gecommuniceerd. En moeten wij als gemeente bijvoorbeeld alles vertellen over uitgaan in Tilburg? Er zijn vele andere plekken waar je die informatie kunt vinden." Focussen op de belangrijke informatietaken dus.
Het kan ook korter
Eigenlijk is op die manier ook het grootste deel van de informatie van de site verdwenen, bevestigt Duijsings, met dien verstande dat onderwerpen vaak een stuk bondiger blijken te kunnen worden aangesneden. "Over sommige onderwerpen schreven we eerst wel twaalf pagina's vol, terwijl je de kern ook in een halve pagina kunt vertellen. Wie bijvoorbeeld wilde weten hoe hij van zijn asbest af kon komen, kreeg eerst een pagina vol met informatie over hoe slecht asbest wel is. Maar dat wéét je al als je ervan af wilt."
Actueel houden
Het is de bedoeling de site af en toe aan te passen aan de behoeften. "Dat is nog een handmatig proces." Het is vooral een kwestie van voortdurend in de gaten houden waar er op gezocht en geclickt wordt, wat er in het call center en de balie aan vragen binnenkomt en wat er op sociale media rondzingt.
Besparing mogelijk
Een directe manier om geld te besparen is het inkrimpen van de website niet. "De insteek is kwaliteitsverbetering. We houden veel minder pagina's bij, met dezelfde mensen. Het moet er wel toe leiden dat er op termijn veel minder mensen bellen voor het maken van een afspraak, omdat ze dat indien nodig ook meteen via de site doen. Maar daarvoor moet het afsprakenproces nog wel worden aangepast." Tilburg voegt zich ook bij de gemeenten waar alleen nog op afspraak een bezoek is te brengen op het stadskantoor.
Voorbeelden gezien
Tilburg is niet de eerste die een dergelijke 'toptaken'-website heeft ingevoerd. "We hebben inspiratie opgedaan bij de gemeente Best, die één van de eersten was. Maar wij hebben het wat extremer aangepakt. En we hebben ook gekeken naar de Britse site gov.uk. Daar zie je dat het kaal maken van een website supergoed kan werken."
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Gefeliciteerd, Tilburg. Nu nog de andere 406 nog.
Proficiat met Vianen, weinig pagina's en dan toch nog willen schrappen, goed gedaan!