Advertentie
digitaal / Nieuws

'Te veel vrijblijvendheid in e-overheidsland'

Projecten echt afmaken en beter gebruiken wat er al ís. Dat zijn de belangrijkste wensen kopstukken op het gebied van elektronische overheidsdienstverlening.

28 januari 2013

Projecten echt afmaken en beter gebruiken wat er al ís. Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste wensen rond elektronische dienstverlening van kopstukken uit de e-overheid. Er is te veel vrijblijvendheid.

Berichtenbox en Eid
Tijdens een rondetafelgesprek op het iBestuur-congres over de vraag welke kansen er op het gebied van de e-overheid blijven liggen, bleken belangrijke spelers het niet helemaal eens over hoe de e-overheid zich verder moet ontwikkelen. KING-directeur Tof Thissen pleitte voor het realiseren van de digitale postbus voor burgers (die immers steeds meer op hun eigen verantwoordelijkheid worden gewezen en dus regie over zijn gegevens moet hebben) en RDW-directeur Johan Hakkenberg pleitte voor een betere DigiD (Eid) om meer overheidstransacties digitaal te kunnen uitvoeren.

Eerst dingen afmaken
Maar het meest opvallend - en tekenend voor de teneur van de discussie - was de oproep van Steven Luitjens, directeur van beheerorganisatie Logius: "We doen eigenlijk veel te veel. Mijn pleidooi is: laten we nou eens iets afmaken. Alle ideeën van nu waren er een jaar of tien geleden ook al. Voor bijvoorbeeld e-mantelzorg is er een prachtig voorbeeld voorhanden. We moeten geen wielen blijven uitvinden." Hij kreeg enige bijval van CIO Frans Haverkamp van UWV. "Ik pleit voor afnemende vrijblijvendheid. Afzonderlijke overheidslichamen hebben nog te veel de neiging af te wachten." Hij wil meer hergebruik van overheidsdiensten - en dan vanuit het perspectief van de burger. "We dwingen de burger zich een weg te vinden door alle kolommen heen. Bij bijvoorbeeld een ontslag zijn er allerlei randverschijnselen omheen, meer dan alleen die uitkering, waar hij mee geholpen zou kunnen worden."

Meer dwang nodig
Hakkenberg haakt erop in met een voorbeeld van een dergelijke aanpak: "Binnen het verband van de Manifest-groep zijn er portals bedacht en ontwikkeld rond life-events. Maar die dreigen een langzame dood te sterven." Haverkamp: "Sturing en dwang is hier nodig. Minister Blok heeft nu doorzettingsmacht gekregen en dát gaat het worden. Anders verdampen de goede bedoelingen na het overleg weer."

Gemeenten
Tissen zou de samenwerking tussen gemeenten en andere overheidsorganisaties willen zien verbeteren om de uitdijende diensten en processen 'aan de achterkant nu eens in één keer in de juiste schaalgrootte' te kunnen doen. Ook uitvoeringsinstanties kunnen daar een rol in spelen. "Ik moet er niet aan denken dat 408 gemeenten daarvoor de betaalsystematiek van de sociale dienst moeten gebruiken. Dat kan het UWV toch blijven doen?" Ook Hakkenberg (RDW) onderzoekt mogelijkheden om gemeenten te helpen door delen van dienstverleningsprocessen digitaal over te nemen.

Functioneringsgesprek
Luitjens vindt de roep om meer regie en doorzettingsmacht maar gek. "Hebben we nou een baas nodig? Dat is toch wel een functioneringsgesprek met jezelf. Waarom spreken we niet eerst gewoon een beleidsmoratiorium af voor de komende vijf jaar?"

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Piet / Account Manager
Misschien is 'baas' niet het goede woord en is 'dirigent' een beter begrip om duidelijk te maken wat er in overheidsland nodig is om beter samen te gaan werken. Met dank aan Victor Alting van Gesau, die eerder de metafoor van muziek maken gebruikte om duidelijk te maken wat er samenwerkende muzikanten gevraagd wordt om succesvol samen te werken.



En die dirigent is er, namelijk in de functie van de CIO-Rijk. Niet de (hiërarchische) baas van de CIO's van de departementen c.q de uitvoeringsorganisaties, wel de dirigent.

Nu nog orkestleden die zich laten leiden aan de hand van een goede partituur. Is dat het door Luitjens bedoelde beleidsmoratiorium?
Piet
Beste Luppo,



ben met je eens. Waarom moet het allemaal zo al die hypes mee. Centraliseren van hardware en software lijkt mij een speerpunt.

Laat de overheid gewoon sober en saai zijn zonder te veel gevoelig zijn voor hypes dingen.



spiedend oogje
Wat weer een geneuzel allemaal! 80% van de burgers komt één keer in de vijf jaren op het gemeentehuis voor een paspoort of rijbewijs en heeft verder nooit iets te maken met de gemeente, behalve het betalen van gemeentelijke belastingen.

Het wordt allemaal zo onnodig complex gemaakt.

Portals en life-events, aan de achterkant in één keer de juiste schaalgrootte, waar heb je het over??

Voor 80% van de burgers is de dienstverlening goed genoeg zo, meer hoeft echt niet.

Steek je energie in de overige 20%.
Anoniem
Nou diezelfde zgn 'tevreden' burger klaagt anders genoeg. Goed is nooit goed genoeg.

En terecht: er zijn echt nog veel dingen die verbetering behoeven en niet 'af' zijn. Neem bijvoorbeeld het integraal gebruik van het Stelsel van Basisregistraties...
Advertentie