Advertentie
digitaal / Nieuws

Regionale ICT-Dienst Utrecht van start

De Regionale ICT-Dienst Utrecht is van start gegaan. Zes gemeenten en hun regionale sociale dienst beheren daar voortaan hun ICT samen.

02 juli 2012

De Regionale ICT-Dienst (RID) Utrecht is van start gegaan. Zes gemeenten en hun regionale sociale dienst beheren daar voortaan hun ICT gezamenlijk.

Harde ICT
Deze week zitten de 18 medewerkers die van de verschillende gemeenten zijn overgekomen voor het eerst samen in een kantoor. De RID is opgericht om de 'harde' ICT van de deelnemende gemeenten te bundelen om schaalvoordeel te realiseren. Daarbij gaat het met name om de werkplekautomatisering en de telefonie.

Helpdesk
Baarn, Bunnik, De Bilt, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en de Regionale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug. Van een gemeenschappelijke omgeving is nu overigens nog geen sprake; die moet de komende tijd stapsgewijs vorm krijgen. Maar een 'koude start' maakt de RID niet, legt directeur en kwartiermaker Douwe Woudstra uit. "We zijn 3 maanden geleden al begonnen met de servicedesk. Die zit nu op een centrale plek en heeft nieuwe helpdesksoftware. De eindgebruiker merkt daar overigens niet veel van." Het beheer vindt nu dus veelal op afstand plaats.

Schaal
De fysieke bundeling maakt het vervolgens eenvoudiger projecten op te starten. Het komende halfjaar wil Woudstra met zijn collega's werken aan een opzet voor de nieuwe gezamenlijke ICT-architectuur, die waarschijnlijk op een 'thin client'-aanpak is gebaseerd. Dat is de echte slag die moet worden gemaakt. "Omdat we met een schone lei beginnen, kunnen we dat stapsgewijs en beheerst doen. Er zal zo weinig mogelijk sprake zijn van kapitaalvernietiging bij de deelnemende gemeenten", aldus Woudstra. In die aanloop begint het schaalvoordeel al. "Je krijgt zeven migraties, maar wel zeven keer dezelfde. En uiteindelijk wordt het voor alle partijen voordeliger." Als voorbeeld noemt hij de kopieerapparatuur. "Daar zijn nu zeven contracten voor, maar dat kan voortaan met één contract." Ook voor bijvoorbeeld de omgang met iPads kan de RID een gezamenlijke oplossing bedenken.

Zuinig
Van de bedenkingen die er in sommige deelgemeenten zijn geuit over het nut van de RID, zegt Woudstra niet zoveel te merken. "Ik vind het wel meevallen. De wil is er en op wethoudersniveau is er goede afstemming. De twijfels kwamen volgens mij vooral voort uit het onvoldoende geïnformeerd zijn." De personele hobbel is ook genomen. De 18 medewerkers zijn in dienst gekomen van de gemeenschappelijke regeling die voor de RID is opgezet. Volgens Woudstra betreft dat een 'zuinige formatie' die verder geen aanpassing meer behoeft. Uitbreiding met nieuwe taken is op termijn wel mogelijk. Ook kan op termijn het aantal gemeenten dat deelneemt in de RID verder omhoog. "Maar dan moeten we wel eerst de transitie achter de rug hebben."

Doorn
De RID is nu gehuisvest op een tijdelijke locatie in Soesterberg. Volgend jaar verhuist de dienst naar een deelgebouw van het in aanbouw zijnde gemeentekantoor in Doorn. Dan moeten ook de eerste migraties van gemeentelijke omgevingen naar het nieuwe 'shared services center' plaatsvinden.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Robert
Goede ontwikkeling, ben benieuwd hoe de toekomst eruit ziet.
Advertentie