Advertentie
digitaal / Nieuws

Met sociale media bereiken lokale politici niet veel kiezers

(Kandidaat)raadsleden gebruiken vaak sociale media. Maar voor kiezers spelen Facebook en Twitter maar een kleine rol in het keuzeproces. Traditionele media blijven de belangrijkste.

19 maart 2014

Sociale media zijn voor (kandidaat)raadsleden belangrijke middelen om hun ideeën voor het voetlicht te brengen. Maar voor kiezers spelen Facebook en Twitter maar een kleine rol in het keuzeproces, constateert TNS NIPO. Traditionele media blijven de belangrijkste.

Maar 8 procent
Terwijl 35 procent van de raadsleden denkt dat potentiële kiezers hun indrukken over hun partij bij sociale media vandaan halen, blijkt dat voor slechts 8 procent van de kiezers daadwerkelijk het geval. Twitter is het meest politieke sociale medium, maar bereikt zelfs maar 4 procent van de kiezers, blijkt uit het TNS NIPO-onderzoek onder 721 raadsleden en 1338 kiezers.

Traditioneel
De huis-aan-huisbladen staan voor zowel de raadsleden als de kiezers bovenaan, als hen wordt gevraagd naar het belang ervan voor de politieke keuze. Maar veel andere kanalen worden door de lokale politici wat dat betreft overschat. Gesprekken op straat lijken voor 28 procent van de raadsleden zinvol, maar slechts 5 procent van de kiezers beaamt dat. Die houden het eerder bij lokale of regionale bladen (25 procent), nationale tv of radio (24 procent) en informatie van de gemeente, zoals een verkiezingskrant of een website (20 procent).

Na de verkiezingen
Ruim driekwart van de kiezers gebruikt sociale media - maar doorgaans niet voor politieke informatie; dat doet slechts 13 procent van hen. Facebook, in gebruik bij 66 procent van de kiezers, is voor 11 procent een politieke informatiebron. Twitter, gebruikt door 19 procent, is voor 4 procent een middel voor politieke info, relatief veel dus. Politici hebben overigens maar een beperkte tijd om hun publicitaire slag te slaan; slechts 43 procent van de kiezers volgt politieke partijen ook buiten de verkiezingen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gerrit van der Meer / fractievoorzitter D66 Zeewolde
Merkwaardig dat er zoveel meer verwacht wordt van de invloed van de sociale media bij vorming van meningen op politiek gebied. De interesse van de kiezer lijkt zich ook hier te beperken tot het eigen achtertuintje. Zelfs het gemak en de beschikbaarheid van social media veranderen de interesse niet echt. Naar de kiezer toe met aansprekende onderwerpen is het proberen waard. Het produceren van geluid en ideeën in de Raad boeit de gemiddelde kiezer niet. Als de kiezer geconfronteerd wordt met lastenverhoging lijkt hij in beweging te komen. De politiek is er voor de burger en moet dat ALTIJD willen duidelijk maken.
Advertentie