Advertentie
digitaal / Nieuws

Raad Deventer wil duur parkeerverwijssysteem niet

De verkeersdoorstroming verbeteren en het parkeerzoekverkeer reduceren met een dynamisch parkeerinformatiesysteem? In Deventer gaat het er niet van komen.

18 november 2013

De verkeersdoorstroming verbeteren en het parkeerzoekverkeer reduceren met een dynamisch parkeerinformatiesysteem? In Deventer gaat het er niet van komen. Te duur en te weinig effectief, vindt de raad.

Ontlasten en benutten
Een door de gemeente Deventer gepland parkeerverwijssysteem, Dev-P, gaat niet door. Een raadsmeerderheid van PvdA, GroenLinks, Gemeentebelang en CDA wil het niet. Het ruim één miljoen euro kostende Def-P zou de binnenstad moeten ontlasten en de beschikbare parkeercapaciteit beter moeten helpen benutten. Middels digitale borden bij invalsroutes zou van alle parkeergarages worden aangegeven hoeveel plek er nog is. Blind naar een volle parkeergarage rijden hoeft dan niet. Def-P zou informerend worden, niet sturend. Op dit moment is er alleen een systeem met borden die 'vol' of 'vrij' aangeven.

Achterhaald systeem?
De gemeente had dit voorjaar al aangegeven dat het de laatste keer zou zijn dat een dergelijk kostbaar 'parkeer route informatie systeem' (PRIS) zou worden aangeschaft, gezien de technologische ontwikkelingen. "Dat wakkerde bij ons in juni de twijfel al aan", zegt PvdA-raadslid Rob de Geest. "De rijksoverheid gaan integraal parkeerinfo aan mobiele providers leveren, waarom dan bij ons nog zo'n kostbaar systeem?" In de zomerperiode werd dat gevoel versterkt. "Uit meerder onderzoeken blijkt dat die systemen weining veranderen aan het zoekgedrag." Daarnaast was afgesproken dat het wel een gesloten systeem voor alle garages moest worden, "maar Q-Park was al meteen niet tevreden met het voorstel."

Gewenning
Het kan dus effectiever en veel goedkoper dan met een systeem als Def-P, vindt De Geest. "Bij de Centrumgarage staat op zaterdagmiddag hoe dan ook een wachtrij." En áls mensen zich iets van parkeerinformatie zouden willen aantrekken, kan dat ook via navigatiesystemen in de auto of op de smartphone, denkt hij, ook verwijzend naar onderzoek van een afstudeerder aan de Radboud Universiteit, die constateerde dat automobilisten nauwelijks rekening houden met parkeerverwijssystemen. Ook uit een ander onderzoek, van SOAB in Amersfoort, zou blijken dat maar 1 op de 20 automobilisten zich wat aantrekken van een dergelijk systeem. Ze kiezen gewoon een garage die dicht bij hun winkelbestemming ligt. In Winterswijk bleek uit een onderzoek dat 23 procent zijn keuze voor een parkeergelegenheid baseerde op de actuele informaite op verwijsborden. Daarmee zou het systeem dus wel degelijk enig effect hebben. 


Over twee weken vindt de raadsvergadering over het systeem plaats.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Robin
Geen actuele aantallen is inderdaad achterhaald.

Tijd voor actuele info.

Of beter: Als de automobiliste toch naar de dichts bijzijnde garage rijdt om het daar met een goed en actueel systeem te managen en beheren in de garage.

Parkeerbegeleiding: Geen gedoe met zoeken naar die lege plek. Voor iedereen prettig.
Pierre
Als iedereen zo opportunistisch gaat redeneren is het denk ik ook snel afgelopen met de verwijsborden naar Deventer op de rijkswegen -;) Die hele regio kóst alleen maar geld...

Waarschijnlijk is het platweg omdat een paar parkeerboeren niet verplicht kunnen worden om mee te betalen. Die zijn liever freerider. Maar wie heeft dan zijn zaken niet goed geregeld?
Advertentie