Advertentie
digitaal / Nieuws

Proef met digitale melding van vermist reisdocument geslaagd

De pilot StopID in de gemeenten Apeldoorn, Zoetermeer en Midden-Delflan met het digitaal aangeven van vermiste reisdocumenten is geslaagd. Via een digitaal formulier kunnen burgers een vermissing van een document doorgeven. De digitale wijze van melden blijkt praktisch goed uitvoerbaar, zo meldt de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken.

21 oktober 2016

De pilot StopID in de gemeenten Apeldoorn, Zoetermeer en Midden-Delflan met het digitaal aangeven van vermiste reisdocumenten is geslaagd. Via een digitaal formulier kunnen burgers een vermissing van een document doorgeven. De digitale wijze van melden blijkt praktisch goed uitvoerbaar, zo meldt de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken.

Formulier achter Digid

In samenwerking met het ministerie van BZK werd op basis van het bestaande formulier ‘de verklaring van vermissing’ ontwikkeld. Deze is nu digitaal beschikbaar en kan via het worden digitale gemeenteloket worden aangeboden bij burgers. De NVVB geeft de voorkeur eraan om het formulier achter Digid aan te bieden. De gemeente verwerkt na het ontvangen van een formulier de gegevens in de BRP. Net als bij een reguliere vermissing, moet de gemeente beoordelen of er sprake is van misbruik. Als dat zo is moet er aangifte van identiteitsfraude gedaan worden bij de politie.


Studentengrappen voorkomen
‘De vermissing wordt vastgelegd en gegevens worden via de BRP in het Basisregister reisdocumenten opgenomen en geregistreerd in nationale en internationale vermissingsregisters. Daarmee is het document van rechtswege vervallen’, zo schrijft de NVVB. De voorkeur voor een formulier achter DigiD is er om de mogelijkheid om anderen expres te laten blokkeren weg te nemen. 'Denk hierbij aan (v)echtscheidingen, of “studentengrappen.’ Gebruikers moeten zich dan eerst identificeren met een gebruikersnaam, een wachtwoord én een sms-code.'

Uitbreiden 

De bedoeling is dat StopID wordt uitgebreid over zoveel mogelijk gemeenten. De wijziging van de Paspoortuitvoeringsregeling die het digitaal melden mogelijk maakt is vanaf 1 november 2016 van kracht. Alle gemeenten kunnen vanaf die datum de optie aanbieden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie