Advertentie
digitaal / Nieuws

'Ov-chipkaart moet gebruiksvriendelijker'

De inmiddels omstreden ov-chipkaart moet gebruiksvriendelijker worden op de plekken waar het systeem nu onduidelijk is voor reizigers. Dat stelt ov-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven in haar rapport ‘De ov-chipkaart, de reiziger en het vertrouwen’.

18 april 2008

De inmiddels omstreden ov-chipkaart moet gebruiksvriendelijker worden op de plekken waar het systeem nu onduidelijk is voor reizigers. Dat stelt ov-ambassadeur Jeltje van Nieuwenhoven in haar rapport ‘De ov-chipkaart, de reiziger en het vertrouwen’.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer heeft de rapportage vrijdag naar de Tweede Kamer gestuurd. Ze gaf in een begeleidende brief nog geen inhoudelijk commentaar op de bevindingen.

Van Nieuwenhoven kondigt aan dat ze door zal gaan met haar oproepen om overheden, vervoersbedrijven en gebruikersorganisaties zo te laten samenwerken dat het project succesvol wordt voor iedereen.

In het 45 pagina’s tellende rapport, dat is opgesteld door adviesbureau inno-V, staat een reeks aanbevelingen. De onderzoekers hebben relevante literatuur bestudeerd, een reeks deskundigen geïnterviewd en belangenorganisaties van onder anderen reizigers geraadpleegd.

Volgens het rapport is de de complexiteit en de omvang van het Nederlandse ov-chipkaartproject uniek in de wereld. ,,Nergens worden zoveel veranderingen tegelijk doorgevoerd in een zo groot geografisch gebied met zoveel verschillende vormen van openbaar vervoer en zoveel verschillende opdrachtgevers en vervoerbedrijven’‘, aldus van Nieuwenhoven.

Uit het rapport blijkt dat consumentenorganisaties, ov-bedrijven en overheden ondanks de problemen met de beveiliging van de chip nog altijd overtuigd zijn van de toegevoegde waarde die de chipkaart reizigers kan bieden. Van Nieuwenhoven: ,,Eén betaalkaart die het reizen met trein, metro, tram en bus makkelijker maakt wordt nog altijd als een wezenlijk sterk concept gezien. Maar dit eindbeeld van de ov-chipkaart is geen realiteit.’‘

De ov-ambassadeur waarschuwt ervoor dat de introductie van iets nieuws ,,per definitie’‘ leidt tot vragen bij de gebruikers. ,,Zelfs bij onbetwistbare verbeteringen zullen er altijd mensen zijn die het bestaande verkiezen boven het nieuwe’‘.
,,De ov-chipkaart begint met zoveel nieuwe elementen voor de reiziger dat het niet meer eenvoudig is te leren en het gemak van de kaart op de achtergrond raakt’‘, meent Van Nieuwenhoven. ,,Nieuw ten opzichte van het bestaande zijn: de poortjes, het inchecken en uitchecken, de betaling met een digitaal saldo of vervoerbewijs, andere distributiekanalen, nieuwe tariefstructuren, nieuwe automaten en andere terminologie.’‘

De opstellers van het rapport pleiten ervoor om de veranderingen te doseren. ,,Maak het voor de reizigers bevatbaar, op welke wijze en tempo de veranderingen plaatsvinden’‘, legt Van Nieuwenhoven uit. ,,Zorg dat de ov-chipkaart zich aan de reiziger presenteert als één uniform, eenvoudig en goed toegankelijk systeem. Laat het leren omgaan met de ov-chipkaart geen harde les worden voor de reiziger.’‘(ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie