Advertentie
digitaal / Nieuws

Nieuwe website Binnenlands Bestuur

Het laatste nieuws, dagelijks nieuwe columns en commentaren, veel aandacht voor interactie en een uitgebreid carrièredeel. Sinds gisteren heeft Binnenlands Bestuur een geheel vernieuwde website. Vijf vragen en antwoorden over de nieuwe site.

14 november 2008

Wat zijn de belangrijkstewijzigingen in het nieuwsaanbod?
Het nieuwsaanbod is sterk uitgebreid. Een team journalisten plaatst gedurende de hele dag het laatste nieuws rondom het openbaar bestuur op binnenlandsbestuur.nl. En naast de (vernieuwde) wekelijkse digitale nieuwsbrief is het nu ook mogelijk een gratis abonnement te nemen op de dagelijkse nieuwsbrief. Als aanvulling op het nieuws zijn er dossiers te raadplegen met nieuws, achtergrondartikelen en commentaren over actuele onderwerpen.

 

Komt er ook meer ruimte voor opinie op de site?
Ja. Vanaf vandaag zijn er iedere dag nieuwe columns en commentaren op de site te vinden, van onder meer oud-commissaris van de koningin van Friesland Ed Nijpels, directeur van het Slotervaartziekenhuis Aysel Erbudak, Frans Nauta, lector Innovatie Publieke Sector aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Ad Burger, voorlichter van de gemeente Oosterhout. Ook de commentaren uit het weekblad Binnenlands Bestuur van onder meer Max Pam, Gerard van Westerloo, Bart Jan Spruijt en Douwe Jan Elzinga zijn beschikbaar.

 

En de mening van de lezer?
Die krijgt ook de ruimte. Interactiviteit staat op de nieuwe website hoog in het vaandel. Iedereen kan reageren op het nieuws en mee discussiëren over onderwerpen in de opiniesectie. De reacties komen rechtstreeks op de website, zonder tussenkomst van de redactie. We vertrouwen erop dat de bezoekers van de site op een goede manier meningen uitwisselen.

 

Brengen de website en het weekblad dezelfde artikelen?
Nee. Blad en site hebben ieder een eigen redactie. Die redacties brengen verschillende artikelen. De website is meer gericht op het dagelijks nieuws, het vakblad brengt uitgebreidere nieuwsartikelen en achtergronden. De redacties werken wel nauw samen en maken gebruik van elkaars expertise. Alle artikelen die in het blad hebben gestaan komen in het archief op de website. Het is niet langer nodig een abonnement daarvoor af te sluiten. Vanaf vandaag is het archief met duizenden artikelen die vanaf 2001 in het blad en op de website verschenen zijn, voor iedereen toegankelijk.

 

De website werkt met ‘contextual targeting’. Wat is dat?
Dat betekent dat een lezer die bijvoorbeeld artikelen bekijkt op het gebied van ruimtelijke ordening, daarbij ook vacatures in dit vakgebied te zien krijgt. De informatie op de site stemt zich af op de interesse van de lezer. Overigens is het hele vacaturedeel van de website vernieuwd. Voortaan is het niet alleen mogelijk een uitgebreid banenaanbod te raadplegen met sterk verbeterde zoekfunctionaliteiten, maar tevens kunnen cv’s worden geplaatst en zoekprofielen worden opgeslagen. Daarnaast brengt binnenlandsbestuur.nl voortaan meer nieuws en informatie over arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen, variërend van personeelsbeleid tot arbeidsvoorwaarden en van werving en selectie tot arbobeleid.

 

'Voorzichtig met imago van betrouwbare werkgever’

 

Overheidsorganisaties moeten bij reorganisaties voorzichtig omspringen met het imago van de overheid als betrouwbare werkgever met een grote baanzekerheid, aangezien dit het unique selling point van de overheid is. En bij de werving van nieuw personeel moeten overheidsorganisaties de term ‘ambtenaar’ slechts met mate gebruiken, aangezien een deel van de potentiële overheidswerknemers hierbij een negatieve connotatie heeft.

 

Dit zijn twee conclusies die de Intelligence Group trekt in een arbeidsmarktonderzoek in opdracht van Binnenlands Bestuur. Het onderzoek werd gisteren tijdens de lancering van de nieuwe website gepresenteerd en heeft als doel overheidsorganisaties handvatten te geven bij personeelswerving. De onderzoekers stellen dat bij de werving van nieuw overheidspersoneel veel meer dan nu het geval is, gefocust moet worden op werkbeleving.

 

In personeelsadvertenties worden functies vaak op een zeer zakelijke, formele manier omschreven, terwijl juist op een wervende manier duidelijk moet worden gemaakt wat de functie precies interessant maakt. Voorts moeten in de arbeidsmarktcommunicatie de secundaire arbeidsvoorwaarden concreet worden gemaakt. Slechts vermelden dat die bij de overheid goed zijn, volstaat tegenwoordig niet meer, aldus de onderzoekers. Behalve algemene tips geven de onderzoekers ook specifieke aanbevelingen voor de verschillende overheidsorganisaties (rijk, gemeenten, provincies, zelfstandige bestuursorganen).

 

Een samenvatting van het onderzoek is te raadplegen via www.binnenlandsbestuur.nl

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie