Een volledig klantbeeld voor moderne dienstverlening
Inwoner kan actievere rol krijgen in gemeentelijke processen.

Gegevens uit verschillende applicaties halen en zo een volledig klantbeeld creëren: dat kan met het API-platform dat Centric ontwikkelde en als eerste inzet in het sociaal domein. Hiermee kan ook de inwoner een actievere rol krijgen in de gemeentelijke processen.
Gemeenten werken steeds meer in ketens. Zoals in het sociaal domein, waarin gemeenten sinds de decentralisaties samenwerken met veel verschillende aanbieders in onder meer de jeugdzorg en de Wmo. Dat betekent dat als je een compleet beeld wilt hebben van een inwoner, de gegevens daarvoor bijna altijd uit meerdere applicaties komen. Thijs Molhoek, business development manager bij Centric, vertelt dat Centric daarom een API-platform ontwikkelde waarmee gemeenten en hun ketenpartners makkelijker en sneller gegevens kunnen ontsluiten. Ze kunnen hiermee ook de inwoner een actievere rol geven. “Met het API-platform kunnen gemeenten een moderne dienstverlening aanbieden.”
Inwonerparticipatie
Het platform is sinds begin 2025 beschikbaar en bij een aantal gemeenten in gebruik. De eerste ervaringen zijn positief, vertelt Molhoek: “Gemeenten hebben meer mogelijkheden in hun dienstverlening omdat ze meer data tot hun beschikking hebben. Het werkt sneller en flexibeler, want het platform is overal aan te koppelen.” De gemeente heeft de regie welke data naar wie wordt ontsloten. Dat kunnen ketenpartners zijn, maar ook inwoners. “We zien veel initiatieven op het gebied van inwonerparticipatie. Dat inwoners kunnen inloggen op een portaal, waar ze kunnen zien welke gegevens de gemeente over ze heeft. Die gegevens maak je via het API-platform inzichtelijk.”
Andersom werkt het ook, vertelt hij: als een inwoner bijvoorbeeld een document via het inwonerportaal aanlevert, dan wordt dat via het API-platform netjes op de juiste plek in het gemeentelijke systeem geplaatst en krijgt de medewerker een seintje. “Nu worden documenten vaak uitgewisseld via de post of e-mail. Met het API-platform hoeft dat niet meer. Dat is natuurlijk veiliger en minder foutgevoelig. Omdat de gegevens direct op de juiste plek in het systeem terechtkomen, maakt het het werk voor de medewerker bovendien een stukje sneller en gemakkelijker.”
Alleen afnemen wat je nodig hebt
Wat moet een gemeente doen om het API-platform te gebruiken? Niet veel, vertelt Molhoek: “Centric doet het technisch beheer en de aansluiting. We zorgen ervoor dat de gegevens die binnenkomen makkelijk toegankelijk en inzichtelijk zijn.” Het API-platform staat tussen de database van de gemeente en de andere applicaties. Het ondersteunt zowel gegevensuitwisseling via API’s als via klassieke koppelvlakken. Het maakt dus niet uit welke technologie een applicatie gebruikt, vertelt Molhoek. Elke applicatie is te koppelen, ook als die niet van Centric is.
Het is aan de gemeente om aan te geven wat en aan welke partij via het API-platform wordt ontsloten. Molhoek legt uit: “Elk onderdeel heeft een API. Een domein heeft een eigen API,
een werkproces en ook documenten hebben hun eigen API. Hierdoor houd je het zo flexibel mogelijk en kunnen gemeenten alleen dat afnemen wat ze nodig hebben.” Het API-platform is een cloudoplossing en werkt zowel in een SaaS-omgeving als voor systemen die on-premise staan.
Nu worden documenten vaak uitgewisseld via de post of e-mail. Met het API-platform hoeft dat niet meer. Dat is natuurlijk veiliger en minder foutgevoelig.”
Snel inspelen op klantwensen
API (de afkorting staat voor Application Programming Interface) is software die het mogelijk maakt om op een moderne manier gegevens uit te wisselen. Het is een stuk makkelijker aan te passen aan veranderende wensen dan de gegevensuitwisseling via de oude koppelvlakken, vertelt Molhoek. Stel dat een gemeente niet alleen een huisnummer van een inwoner nodig heeft, maar ook een kamernummer van de instelling waar die inwoner verblijft. Met de oude koppelvlakken moet je dat in de applicatie zelf aanpassen en dat kost veel tijd. In een API is dat binnen een dag geregeld. Door API’s in te zetten kun je ook de filters op gegevens snel aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld zien welke dossiers er zijn voor een inwoner op het gebied van de Wmo, waarbij de ondersteuning al gestart is. “We kunnen met het API-platform dus goed inspelen op wensen van gemeenten. En omdat het een cloudoplossing is, zijn aanpassingen direct beschikbaar voor alle gemeenten die het platform gebruiken.”
Datasilo’s doorbreken
Het API-platform maakt het niet alleen voor gemeenten makkelijker, ook Centric zelf heeft er profijt van. “We kunnen veel sneller inspelen op wensen van onze klanten. En makkelijker koppelen met ons inwonerportaal en regieapplicatie in het sociaal domein,” vertelt Molhoek. Het platform is nu beschikbaar voor het sociaal domein, omdat daar veel verschillende applicaties worden gebruikt. Het is de ambitie om het platform later ook voor andere domeinen beschikbaar te stellen. Molhoek besluit: “Elk domein heeft gegevens nodig uit verschillende systemen. En elk domein heeft er last van dat die gegevens nu vaak opgesloten zitten in datasilo’s. Die silo’s doorbreken we met het API-platform.”
Auteur bijdrage: Thijs Molhoek, business development manager bij Centric.

Meer weten?
Neem gerust contact met ons op.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.