'Moeilijk om op korte termijn aan website-eisen te voldoen'
Over een paar weken moeten alle overheden en aanverwante organisaties voldoen aan de moderne toegankelijkheidseisen voor websites en andere online uitingen. De deadline gaat waarschijnlijk niet worden gehaald. Komt er een hausse aan claims?
Over een paar weken moeten alle overheden en aanverwante organisaties voldoen aan de moderne toegankelijkheidseisen voor websites en andere online uitingen. De deadline gaat waarschijnlijk niet worden gehaald. Komt er een hausse aan claims?
Gemeentelijke websites, maar ook de door gemeenten online geplaatste video’s, foto’s, pdf’jes en alle uitingen op sociale media moeten vanaf 23 september onder handen zijn genomen zodat ze voor visueel beperkten goed toegankelijk worden.
Veel werk te doen
De eisen gelden ook voor websites van aanverwante organisaties zoals gemeentelijke zwembaden en het digitaal jeugdloket. Een groot deel van de overheden en aanverwante organisaties heeft nog veel werk te doen, meldden experts eerder tegen AG Connect.
Andere werkwijze
'We zijn de laatste veel bezig met overheidsinstellingen adviseren over deze wet', vertelt Iris de Groot van adviesbureau ICTRecht. ‘Het vergt een heel andere werkwijze dan voorheen. Voor veel overheden en overheidsorganisaties gaat het moeilijk worden om op korte termijn nog aan de eisen te voldoen.'
Schadevergoeding
Omdat alle organisaties straks volledig aan de eisen moet voldoen, ligt het voor de hand dat gemeenten er op worden gewezen wanneer deze niet gehaald worden. ‘In de Verenigde Staten is er eens een schadevergoeding uitgekeerd omdat een blinde man tevergeefs een pizza bij Domino’s online wilde bestellen', waarschuwt De Groot. ‘Dat soort effecten zal deze wet vermoedelijk niet hebben. Maar bij belangrijke zaken zoals informatie over Corona, kun je de overheid wel actief aanspreken op ontoegankelijke informatie.’
Urk als voorbeeld
De Groot noemt de website van gemeente Urk momenteel als lichtend voorbeeld voor anderen. ‘Zij hebben de toegankelijkheid héél goed op orde. Maar voor anderen wordt het een grote uitdaging. De ervaring leert ons echter dat veel overheden het ‘van binnenuit’ alsnog regelen, bij gevallen waarin informatie niet goed toegankelijk is. Er is op zo’n moment altijd nog een mogelijkheid om in contact te komen met medewerkers van gemeenten, waardoor claims voorkomen kunnen worden.'
Websites aanpassen
De overheden zijn zich volgens de Groot waarschijnlijk goed bewust van de wet, maar hun websites aanpassen gaat langzaam. 'Ik verwacht niet dat dit binnen een paar weken of zelfs binnen een half jaar al geregeld is.’
Claims
Een hausse aan claims, zoals in de Verenigde Staten, ziet De Groot voorlopig nog niet ontstaan, maar dat betekent niet dat er geen klachten komen. ‘Er zal hooguit een onkostenvergoeding worden verrekend op momenten dat er iets misgaat. Amerikaanse toestanden verwacht ik niet.’
Dit artikel verscheen eerder op AG Connect.
Dat is de standaardreactie van veel overheden bij veel onderwerpen.
Onderwerpen die men vele jaren, zo niet decennia, heeft laten verslonzen.
Bewust onbekwaam. Veelal uit gemakzucht of onbenul, of in de bijna-zekerheid dat er geen sancties volgen.
Digitale functionaliteit is bij de overheid over de volle breedte - van communicatie tot back-office - nog steeds de speeltuin van bellenblazers tot MS-cowboys.
Het is veel eenvoudiger én veel goedkoper om gewoon de basis-standaarden te volgen.
O.a. Urk toont dat het kan.