Nederland bij koplopers digitalisering overheid
Nederland behoort tot de top drie gedigitaliseerde overheden van Europa. Met een derde plaats in de ranking doen alleen Estland en Finland het beter. Op vier en vijf staan Denemarken en Oostenrijk. Dat wordt duidelijk uit de Europese Digital Economy and Society Index.
Nederland behoort tot de top drie gedigitaliseerde overheden van Europa. Met een derde plaats in de ranking doen alleen Estland en Finland het beter. Op vier en vijf staan Denemarken en Oostenrijk. Dat wordt duidelijk uit de Europese Digital Economy and Society Index.
Overheidsdigitalisering
De Europese Commissie presenteert de cijfers die horen bij de voortgang van digitalisering in Europa. In de gehele linie moet Nederland alleen Denemarken, Finland en Zweden voor zich dulden. Wanneer het gaat over digitalisering van de overheid, zijn het echter alleen Estland en Finland. Bij het meten van de digitalisering van de overheid is er gelet op modernisering en digitalisering van publieke diensten. Deze komen de dienstverlening voor burgers ten goede, zo beschrijft de Europese Commissie. Waar Nederland met Estland en Finland aan kop gaat, blijven Roemenië, Hongarije en Kroatië achter op de rest van Europa.
Beschikbaarheid dienstverlening online
Over het geheel genomen neemt de online beschikbaarheid van dienstverlening in Europa toe. De score van ‘online service completion’ nam toe van 75 procent in 2014 naar 82 procent in 2016. Tegelijkertijd blijft het hergebruik van overheidsdata om andere diensten te faciliteren stabiel. Uit de vraagkant wordt duidelijk dat 34 procent van de Europese burgers formulieren via internet invullen en terugsturen, dit was drie jaar geleden nog 27 procent.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat de andere reageerders zich moeten realiseren is dat gemeenten er voor alle klanten zijn. Dus voor klanten die wel én voor de klanten die niet digitaal vaardig zijn. Er zijn echter inmiddels ruim meer klanten die wel digitaal vaardig zijn. Dan is het toch niet zo gek dat daar de meeste aandacht naartoe gaat? Maar dus altijd met de mogelijkheid om eea persoonlijk te behandelen.
De gemeente waar ik woon biedt nog altijd ruim de mogelijkheid te spreken met medewerkers. Gewoon een afspraak maken (telefonisch of via de website). Ik heb laatst een telefonische afspraak gemaakt en daarna op het geplande tijdstip een prima gesprek gehad over de noodzaak van een bouwvergunning.
Geintje dus, wel eens gebeld met de Belastingdienst? De 90-jarige moet maar naar een cursus van de bibliotheek, "we maken geen uitzonderingen". Aanslagen kende we al van de Belastingdienst, daar is terreur bijgekomen lijkt het.