Advertentie
digitaal / Nieuws

Nederland bij koplopers digitalisering overheid

Nederland behoort tot de top drie gedigitaliseerde overheden van Europa. Met een derde plaats in de ranking doen alleen Estland en Finland het beter. Op vier en vijf staan Denemarken en Oostenrijk. Dat wordt duidelijk uit de Europese Digital Economy and Society Index.

20 maart 2017

Nederland behoort tot de top drie gedigitaliseerde overheden van Europa. Met een derde plaats in de ranking doen alleen Estland en Finland het beter. Op vier en vijf staan Denemarken en Oostenrijk. Dat wordt duidelijk uit de Europese Digital Economy and Society Index.  

Overheidsdigitalisering
De Europese Commissie presenteert de cijfers die horen bij de voortgang van digitalisering in Europa. In de gehele linie moet Nederland alleen Denemarken, Finland en Zweden voor zich dulden. Wanneer het gaat over digitalisering van de overheid, zijn het echter alleen Estland en Finland. Bij het meten van de digitalisering van de overheid is er gelet op modernisering en digitalisering van publieke diensten. Deze komen de dienstverlening voor burgers ten goede, zo beschrijft de Europese Commissie. Waar Nederland met Estland en Finland aan kop gaat, blijven Roemenië, Hongarije en Kroatië achter op de rest van Europa.


Beschikbaarheid dienstverlening online  

Over het geheel genomen neemt de online beschikbaarheid van dienstverlening in Europa toe. De score van ‘online service completion’ nam toe van 75 procent in 2014 naar 82 procent in 2016. Tegelijkertijd blijft het hergebruik van overheidsdata om andere diensten te faciliteren stabiel. Uit de vraagkant wordt duidelijk dat 34 procent van de Europese burgers formulieren via internet invullen en terugsturen, dit was drie jaar geleden nog 27 procent. 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hannes Haganum / kritisch lezer
En moet ik nu blij zijn? Steeds meer administratieve lasten verschuiven naar de burger toe. Als je met de overheid wilt bellen, moet je eerst 86 keuzemenu's door en loopt je telefoonrekening flink op. Vervolgens krijg je contact met een callcentermedewerkster die niets weet, wat algemeenheden leutert, omdat ze net het VMBO heeft afgerond en een diploma Paaldansen heeft behaald. Door het verliezen van het menselijk gezicht, verliest de overheid ook haar identiteit. Het kon niet mooier weerspiegeld worden dan in het verkiezingsresultaat van de Partij van de Armoe. Ik neem het de medewerkster niet eens kwalijk, zij wil alleen een flexbaantje om wat geld te verdienen, maar het is politiek die veel burgers geen enkele perspectief meer biedt. Ik heb me echt suf gelachen om die beteuterde koppen van Asscher en Spekman.
Loek / adviseur
behalve bij de verkiezingen dan....
Frank Zuylen / adviseur
De kans is groot dat de burgers in de landen van de koplopers ook vaker gefrustreerd raken door fouten of tekortkomingen in het systeem. Waar informatie van de gemeentelijke overheid voorheen aangereikt werd via advertenties in lokale kranten, moet je nu als burger zelf op zoek gaan naar wat voor jou van belang zou kunnen zijn op internet. Voor veel burgers misschien een fluitje van een cent, maar voor de ouderen die niet meer in het arbeidsproces zitten, en dus ook niet meer vaardigheden opdoen die bij die voortschrijdende digitalisering horen een steeds grotere barrière in het up to date blijven over het doen laten van hun gemeente. Overigens moet je voor het raadplegen van, bijvoorbeeld, een aangekondigde bouwvergunning nog steeds naar het gemeentehuis. Die informatie wordt dan dus weer niet digitaal aangeboden. Koploper in Europa, maar op lokaal niveau schot en we er als burgers geen klap mee op.
Harm van Dommelen / Burger
Wat een gepruttel in onderstaande reacties.

Wat de andere reageerders zich moeten realiseren is dat gemeenten er voor alle klanten zijn. Dus voor klanten die wel én voor de klanten die niet digitaal vaardig zijn. Er zijn echter inmiddels ruim meer klanten die wel digitaal vaardig zijn. Dan is het toch niet zo gek dat daar de meeste aandacht naartoe gaat? Maar dus altijd met de mogelijkheid om eea persoonlijk te behandelen.

De gemeente waar ik woon biedt nog altijd ruim de mogelijkheid te spreken met medewerkers. Gewoon een afspraak maken (telefonisch of via de website). Ik heb laatst een telefonische afspraak gemaakt en daarna op het geplande tijdstip een prima gesprek gehad over de noodzaak van een bouwvergunning.

henk
Iedereen weet dat landen als Denemarken, België (jawel), Duitsland, Frankrijk, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Finland zowel kwantitatief als kwalitatief veel verder zijn. Wie betaalt, die bepaalt geldt bij dit onderzoek
erik / ambt.
"Deze komen de dienstverlening voor burgers ten goede, zo beschrijft de Europese Commissie"

Geintje dus, wel eens gebeld met de Belastingdienst? De 90-jarige moet maar naar een cursus van de bibliotheek, "we maken geen uitzonderingen". Aanslagen kende we al van de Belastingdienst, daar is terreur bijgekomen lijkt het.
Frank Zuylen / adviseur
De kans is groot dat de burgers in de landen van de koplopers ook vaker gefrustreerd raken door fouten of tekortkomingen in het systeem. Waar informatie van de gemeentelijke overheid voorheen aangereikt werd via advertenties in lokale kranten, moet je nu als burger zelf op zoek gaan naar wat voor jou van belang zou kunnen zijn op internet. Voor veel burgers misschien een fluitje van een cent, maar voor de ouderen die niet meer in het arbeidsproces zitten, en dus ook niet meer vaardigheden opdoen die bij die voortschrijdende digitalisering horen een steeds grotere barrière in het up to date blijven over het doen laten van hun gemeente. Overigens moet je voor het raadplegen van, bijvoorbeeld, een aangekondigde bouwvergunning nog steeds naar het gemeentehuis. Die informatie wordt dan dus weer niet digitaal aangeboden. Koploper in Europa, maar op lokaal niveau schot en we er als burgers geen klap mee op.
Advertentie