Nationale aanpak politie-ICT
Opnieuw laat de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid niks heel van de politie-ICT. De raad van korpsbeheerders hoopt met een landelijke Chief Information Officer en een andere wijze van besluitvorming na zestien jaar het tij te keren.
Een alarmerend rapport over de politie-ICT is een grabbelton vol argumenten voor pleitbezorgers van een nationale politie. Niet alleen komt samenwerking tussen de regionale politiekorpsen buitengewoon moeizaam van de grond (al hebben de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie daarover in juni 2007 met de korpsbeheerders harde afspraken gemaakt), ook laat het korpsmanagement soms intern weten weinig in het nakomen van die afspraken te zien.
Misdaad stoort zich niet aan regiogrenzen; het delen van opsporingsinformatie is dus cruciaal. Maar rechercheurs stoppen hun gegevens liever in schaduwsystemen dan in de landelijke Basisvoorziening Opsporing, die op haar beurt wel wat aan gebruiksvriendelijkheid te wensen overlaat.
Onvoldragen ICT-systemen en obstructie zijn nog maar twee factoren die ertoe hebben geleid dat ‘een betrouwbare en adequate informatievoorziening niet kan worden gegarandeerd’.
Ontluisterend
Het citaat is een van vele ontluisterende bevindingen van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, die is nagegaan hoe het met de uitvoering van de samenwerkingsafspraken staat. De Inspectie OOV, die dat in 2008 ook had gedaan en toen eveneens veel onvolkomenheden had gesignaleerd, kwam in juli met haar rapport.
Het noemt het onderbrengen van de regiokorpsen in één centraal aangestuurde politieorganisatie niet, maar dat kwam wel op tafel bij VVD, CDA en PVV in hun poging een kabinet-Rutte tot stand te brengen. Eerder kwam ook een ambtelijke bezuinigingswerkgroep met die optie; het zou jaarlijks zo’n 200 miljoen euro schelen.
Deze zomer bepleitte topman Harm Brouwer van het Openbaar Ministerie eveneens een nationale politie. Burgemeesters (van wie er 25 zitting hebben in het Korpsbeheerdersberaad’) zijn overigens tegen.
Het opheffen van de regionaal versnipperde aansturing kan wellicht enige vaart brengen in het tot stand brengen van één uniforme en gestandaardiseerde politiële informatiehuishouding, nu die na zestien jaar nog altijd niet is gerealiseerd.
In 1994 werden 150 gemeentelijke politiekorpsen en het Korps Rijkspolitie gereorganiseerd tot 25 regiokorpsen en het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Sindsdien zijn tal van organisaties en stuur-, werk- en klankbordgroepen opgetuigd voor het op orde krijgen van ‘het meest elementaire productiemiddel: informatie’, zoals de Inspectie OOV het omschrijft. Wat dat heeft opgeleverd, laat haar rapport (het zoveelste in een rij kritische onderzoeken) pregnant zien.
Weerstand
De Basisvoorziening Opsporing (BVO) is een van de landelijke systemen die politiekorpsen een adequate informatiepositie moet verschaffen. Maar medewerkers hebben moeite hun informatie te delen en hun bazen verzuimen veelal hen tot de orde te roepen.
Ook veel weerstand ontmoet de Basisvoorziening Handhaving (BVH), die alle politiële kernprocessen moet ondersteunen. Aangezien de ICT-aanpak uitgaat van standaardisatie van bestaande systemen om pas daarna te moderniseren en innoveren, betekent BVH voor veel medewerkers een verslechtering.
Ze voelen zich miskend en niet betrokken, klagen over gebrekkige gebruiksvriendelijkheid (het ontbreken van een koppeling met BVO vraagt om het dubbel invoeren van gegevens) en vertonen ‘omzeil- en vermijdingsgedrag’, aldus de Inspectie OOV, die vaststelt: ‘BVH ondersteunt doorgaans niet het werk van de uitvoerende medewerkers’. BlueView is een applicatie om in BVH en BVO te zoeken. ‘Tragiek is evenwel dat de informatie in BlueView verre van compleet is omdat een aanzienlijk deel van de informatie die BVH en BVO zou moeten bevatten, er niet inzit. Daardoor kunnen politiemensen niet vertrouwen op de informatie die zij beschikbaar krijgen.’
Het Korpsbeheerdersberaad heeft in een reactie (‘De vrijblijvendheid voorbij’) aangekondigd dat er landelijk één Chief Information Officer (CIO) komt met mandaat van de korpsen en dat het beraad ‘doorzettingsmacht naar de korpsen’ creëert door besluitvorming bij meerderheid van stemmen. Minister Hirsch Ballin (Justitie, Binnenlandse Zaken) betwijfelt echter met de Inspectie OOV of dat binnen het huidige politiebestel kan. Hij spreekt van ‘dit mogelijk zeer ingrijpende vraagstuk’ en legt de kwestie op het bordje van het volgende kabinet.
Peter Mom
Als wij als politie daar beter zicht op zouden en hebben en daarvan ook gebruik zouden maken, zou het een stuk eenvoudiger worden de politieke omgeving te managen.
Troost je, in het bedrijfsleven is het net zo erg.
Het is eenvoudigweg de kloof tussen 'business' en 'IT'.