Advertentie
digitaal / Nieuws

Meer vervoerbedrijven willen gegevens OV-chipkaart opslaan

Behalve de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen ook tram-, bus- en metrobedrijven gegevens over het reisgedrag van hun klanten opslaan. Gisteren bleek uit een interview met de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in de Volkskrant dat de NS met de invoering van de OV-chipkaart de gegevens wil registreren. De NS zegt de reizigers daarmee op maat gesneden aanbiedingen te kunnen doen.

21 februari 2006

Behalve de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen ook tram-, bus- en metrobedrijven gegevens over het reisgedrag van hun klanten opslaan. Gisteren bleek uit een interview met de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) in de Volkskrant dat de NS met de invoering van de OV-chipkaart de gegevens wil registreren. De NS zegt de reizigers daarmee op maat gesneden aanbiedingen te kunnen doen.

Het is de bedoeling dat de OV-chipkaart eind volgend jaar overal in het land wordt gebruikt. De openbaarvervoerbedrijven geven er echter geen ruchtbaarheid aan dat ze de reisgegevens willen opslaan. Het CBP wil dat ze de reizigers om toestemming vragen. De bedrijven hebben bovendien een informatieplicht.

Uitgangspunt moet zijn dat men van het openbaar vervoer gebruik maakt zonder dat daarbij persoonsgegevens worden geregistreerd. Het bestaan van niet op naam gestelde kaarten laat al zien dat het verwerken van persoonsgegevens ook in het ‘OV-chipkaart tijdperk’ niet nodig is voor het verzorgen van het vervoer, stelt het CBP. Daarbij komt dat niet op naam gestelde kaarten moeten kunnen worden gebruikt onder eerlijke voorwaarden. Zo mag er geen situatie ontstaan waarin reizigers zich, bijvoorbeeld door prijsdruk, gedwongen zien om met gepersonaliseerde kaarten te reizen.

Het CBP heeft een lange periode van overleg achter de rug over het gebruik van gegevens. In de twee jaar dat is gesproken met het ministerie en de vervoerders “zijn we niet dichterbij elkaar gekomen”, zei een woordvoerder vandaag. De privacy kan bovendien twee keer in het geding zijn, omdat niet duidelijk is of de vervoerbedrijven de gegevens ook aan derden ter beschikking stellen.

Voldoen de vervoerbedrijven niet aan de eisen, dan kan het CBP een dwangsom opleggen. (anp)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie