'Losse stoeptegel' hoeft niet meer per e-mail
De website Verbeterdebuurt.nl, waarop burgers meldingen kunnen doen over de openbare ruimte in hun omgeving, heeft een koppeling ontwikkeld met de software van GovUnited, waarmee een aantal gemeenten werken.
Meldingen
Via Verbeterdebuurt kunnen burgers in zo'n 300 gemeenten op een digitale kaart aangeven waar zijn problemen zien met bijvoorbeeld straatmeubilair, gebreken aan de weg of zwerfvuil, de zogeheten melding openbare ruimte (MOR). Ook ideeën kunnen ze daar melden. Zo is ook te zien of en waar andere mensen problemen al hebben gemeld.
Achterkant
Het nadeel aan deze centrale opzet van het MOR-proces is dat het aan de 'achterkant' op de traditionele wijze verloopt: Verbeterdebuurt genereert een mailtje naar de betreffende gemeente, alwaar het bericht niet altijd op de juiste plek terechtkomt. Omdat steeds meer gemeenten een zogeheten 'zaaksysteem' implementeren waarmee kwesties op een gedigitaliseerde manier worden afgehandeld en niet langer 'bij iemand op het bureau' kunnen blijven liggen, zou het rechtstreeks en automatisch kunnen importeren van de MOR-meldingen in dat zaaksysteem de afhandeling veel efficiënter maken. De gemeente Dordrecht is daarom al met een eigen iPhone-applicatie gekomen.
StUF
GovUnited, een programma van ICTU (BZK en EZ), heeft nu een standaardkoppeling geregeld voor het aansluiten van Verbeterdebuurt op zijn zaaksysteem, dat inmiddels in dertien gemeenten draait. Voor de koppeling is gebruikt gemaakt van de berichtenstandaard StUF-ZKN 3.10, een standaard voor het elektronisch uitwisselen van berichten tussen overheden. GovUnited verwacht op deze manier de burgerparticipatie te verbeteren. Ook zou geld kunnen worden bespaard door een afname van het aantal dubbele meldingen en betere locatiebepaling.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit artikel gaat over de backoffice intergratie, waarmee je alle platformen die Verbeterdebuurt aanbiedt naadloos kan aansluiten op bestaande systemen binnen de gemeente.