Advertentie
digitaal / Nieuws

Leveranciers willen helderheid over GBA

De komst van een centraal gegevensknooppunt levert nadelen op voor gebruikers. Dat is in tegenspraak met eerdere toezeggingen.

18 mei 2006

De komst van een centraal gegevensknooppunt levert nadelen op voor gebruikers. Dat is in tegenspraak met eerdere toezeggingen.

Het bedrijf T&T, met 340 GBA-afnemers als klant, beklaagt zich in een brief aan het voor de GBA-modernisering verantwoordelijke agentschap BPR en wil opheldering. Voor communicatie tussen het centrale knooppunt (‘GBA Verstrekkingen’) en systemen bij gemeenten is aanpassing van die laatste nodig. Op 1 december moeten ze voldoen aan Logisch Ontwerp 3.5. Volgens T&T-directeur Henk van Hoeckel maakt dit LO 3.5 aanpassing nodig van het Verzend- en Ontvangstation Afnemers (VOA), dat hij levert. Voor 190 afnemers die gebruik maken van een onlineservice, gaat dat centraal, maar de 150 klanten met een eigen VOA moeten het in eigen huis regelen. Mogelijk is ook aanpassing van hun backofficesystemen nodig.

Geen compensatie

Een ander euvel, signaleert Van Hoeckel, is de onduidelijkheid over het doorgeven van mutaties. Nu krijgen afnemers direct van gemeenten het oude en het nieuwe gegeven. Als straks het verkeer via GBA Verstrekkingen loopt, stuurt de gemeente een hele nieuwe gegevensset naar het knooppunt, dat na vergelijking met de oude de mutaties moet herkennen en doorgeven aan afnemers. Maar het komt voor dat de centrale voorziening geen verschil ziet en dan stuurt hij afnemers alle gegevens waarop ze zijn geabonneerd. Als de mutatie in data zit waarop ze niet geabonneerd zijn, krijgen ze toch een bericht. Afnemers moeten het dan maar zelf uitzoeken, wat Van Hoeckel ‘niet echt een verworvenheid van de modernisering’ noemt. In tegenstelling tot gemeenten krijgen zij geen financiële compensatie voor LO-wijzigingen. Ze moeten dus kosten maken voor iets, waar ze niets aan hebben of wat zelfs nadeel oplevert.

Mogelijk uitstel

Naast T&T hebben ook andere leveranciers zorgen over LO 3.5; zij stellen dat ‘op cruciale vragen nog geen antwoorden zijn gegeven’. De specificaties moeten een half jaar voor inwerkingtreding definitief zijn, dus op 1 juni, maar BPR heeft een voor afgelopen woensdag gepland overleg met leveranciers twee weken verschoven.

Ferry Carlier, projectadviseur Modernisering GBA, zegt in een reactie: “We kijken in de regel niet expliciet naar de systemen van de afnemers. Onze bemoeienis houdt bij hun voordeur op. Dus is het prima als men aan de bel trekt als de consequenties ernstiger zijn dan wij vermoeden. Alleen moet het wel genuanceerd worden. Berichten met de complete gegevensset, waarvoor afnemers geautoriseerd zijn, zullen slechts in sporadische uitzonderingsgevallen voorkomen. Niet dat het daardoor niet lastig is, maar het effect valt mee.” Verder wijst Carlier erop dat een begin juni te houden Gebruikersoverleg, dat dan over LO 3.5 praat, het moment voor afnemers is ‘om hun hand op te steken’. En voorts is het denkbaar dat de voorbereidingsperiode ruimer uitvalt als LO 3.5 wordt uitgesteld. Eerst moet LO 3.4 nog worden ingevoerd, dat het gebruik van het Burgerservicenummer regelt. Maar de invoeringsdatum daarvan is nog altijd onzeker. (Peter Mom)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie