App vat moeilijke brieven samen
Lees Simpel helpt bij het ontcijferen van moeilijke (overheids)brieven met behulp van AI. De app is ontwikkeld zonder winstoogmerk.
Vanaf vandaag is de gratis app Lees Simpel beschikbaar voor alle smartphonegebruikers. De Nederlandse app helpt mensen met het lezen van ingewikkelde brieven. Je maakt een foto van een moeilijke brief en de app geeft een samenvatting in begrijpelijke taal. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van de kunstmatige intelligentie (AI) van OpenAI. In juni was er een succesvolle pilot voor iPhone. Een groot deel van de doelgroep, mensen die moeite hebben met moeilijke brieven, beschikt echter niet over een iPhone. Daarom is er nu ook een Android-versie van de app.
Uitgetest
Lieke Derksen, vrijwilliger bij stichting Leer Zelf Online, behoort tot de doelgroep. Op verzoek van Binnenlands Bestuur probeert ze de iPhone-app uit. Ze fotografeert twee aan haar gerichte brieven. De samenvatting die de app genereert noemt ze ‘verbazingwekkend duidelijk’. Ze zegt: ‘Ik dacht dat ik de brief van de verzekering over een vergoeding goed had begrepen, maar dit had ik zelf niet uit de brief gehaald.’
AI hoeft niet eng te zijn
Bedenker van de app Hester Benedictus, voormalig beleidsadviseur bij de gemeente Amsterdam, wil met de app een impuls te geven aan AI for good. Dat is AI die wordt ingezet om maatschappelijke doelen te bereiken. ‘We hopen in de eerste plaats zoveel mogelijk mensen te helpen met het lezen van brieven,’ zegt ze. ‘Maar de app laat ook zien dat AI niet eng hoeft te zijn en dat het je juist kan helpen met heel praktische dingen. Met AI kan je bestaande maatschappelijke problemen op heel nieuwe manieren oplossen. En AI gaat natuurlijk ook de schrijvers van brieven enorm helpen.’
Positieve reacties
Het idee voor de app ontstond in februari tijdens Amsterdam AI Hackathon. Het team maakte in 24 uur een werkend prototype van de app, met de werktitel ‘Simpel’, en won daarmee de 'most mind blowing' award. Naar aanleiding van de hackaton werd het team overspoeld met positieve reacties. Veel van die redacties waren afkomstig van ambtenaren, die leken te denken dat er eindelijk een oplossing was gevonden voor hun moeilijke brieven.
Daar is de doelgroep het dan weer niet mee eens. ‘Het zijn allemaal extra handelingen. Ik ben zelf handig met telefoons, maar dat geldt niet voor iedereen,’ zegt Derksen. ‘Het is een mooie tijdelijke oplossing, maar het mooiste zou zijn als de app niet meer nodig is.’
Het is een mooie tijdelijke oplossing, maar het mooiste zou zijn als de app niet meer nodig is
Veelgestelde vraag
Dat het team achter Lees Simpel deze kritiek vaker hoort, blijkt uit de veelgestelde vragen op de site:
Vraag: ‘Moeten organisaties niet gewoon betere brieven schrijven?
Antwoord: ‘Ja natuurlijk! Lees Simpel zou helemaal niet nodig moeten zijn. Schrijvers kunnen met de app ook even checken of hun brief niet wat simpeler kan. Want het probleem van ingewikkelde brieven moet natuurlijk eigenlijk bij de verzender worden opgelost.
Privacy by design
Stichting SIDN fonds ondersteunt het initiatief, dat geen winstoogmerk heeft. De app maakt via een API gebruik van de AI van OpenAI. Gefotografeerde brieven komen niet in het taalmodel van OpenAI terecht. De server van Lees Simpel slaat de brief niet op. Er is ook geen account nodig om van de app gebruik te maken. Dit heeft dan weer als nadeel dat app-gebruikers de samenvatting niet kunnen opslaan (tenzij ze een screenshot maken).
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.