Advertentie
digitaal / Nieuws

KPN daagt Staat wegens concurrentiebeperkingen

Het telecombedrijf KPN daagt de Nederlandse staat voor de rechter omdat het zich ongelijk behandeld voelt ten opzichte van kabelbedrijven. Topman Scheepbouwer zei in een interview met het Financieele Dagblad van donderdag dat het niet eerlijk is dat bedrijven als Casema, Essent en UPC telefonie, kabel en internetdiensten mogen aanbieden terwijl KPN zich geconfronteerd ziet met allerlei concurrentiebeperkingen. KPN stelt dat het tienduizenden klanten verliest door al die beperkingen. “Iedereen hoort ons begripvol aan”, aldus Scheepbouwer. “Maar niemand voelt zich geroepen om iets te doen. Het is mooi geweest.”

29 juni 2006

Het telecombedrijf KPN daagt de Nederlandse staat voor de rechter omdat het zich ongelijk behandeld voelt ten opzichte van kabelbedrijven. Topman Scheepbouwer zei in een interview met het Financieele Dagblad van donderdag dat het niet eerlijk is dat bedrijven als Casema, Essent en UPC telefonie, kabel en internetdiensten mogen aanbieden terwijl KPN zich geconfronteerd ziet met allerlei concurrentiebeperkingen. KPN stelt dat het tienduizenden klanten verliest door al die beperkingen. “Iedereen hoort ons begripvol aan”, aldus Scheepbouwer. “Maar niemand voelt zich geroepen om iets te doen. Het is mooi geweest.”

De rechtszaak, een kort geding, dient op 11 juli in Den Haag. Mocht KPN verliezen, dan zoekt het naar andere mogelijkheden. “We zullen alles proberen dat lijkt op hoger beroep of een andere procedure starten”, aldus Scheepbouwer. “We zetten alle benodigde middelen in. Als het kort geding in hoger beroep mislukt, starten we een bodemprocedure met een schadeclaim. Maar ik hoop niet dat het zover hoeft te komen.”

KPN is niet over één nacht ijs gegaan bij de voorbereidingen voor de rechtszaak. Tientallen juristen hebben de zaak tegen het licht gehouden. “De kern is dat regelgeving in Nederland discrimineert. De staat is de hoogste instantie. Daar kom je uiteindelijk terecht.” KPN zegt niet goed te kunnen concurreren als het bij elk product en elke nieuwe dienst door de procedures van telecomtoezichthouder Opta heen moet. “Kabelbedrijven en Skype hebben dergelijke verplichtingen niet. Wij moeten van alles en nog wat aantonen. Daardoor kunnen we niet alert reageren en concurreren. Je kunt het niet uitleggen dat je in een land twee draadjes naar elke huiskamer hebt lopen, waarvan je het ene opzadelt met een geweldig zwaar toezicht en het andere met rust laat.”

KPN had hoop op een ingreep van telecomtoezichthouder Opta. “Ik zie al maanden aankomen dat dit een probleem wordt. Ik heb lang gedacht dat de Opta dit zou oplossen. Die luisteren slechts en geven geen commentaar. Dan houdt het een keer op.” (anp)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie