Kou nog niet uit de lucht bij aantal PinkRoccade-gebruikers
De onenigheid over de licentiekostenverhoging van PinkRoccade is voor een aantal gemeenten nog niet opgelost, al is er wel een overeenkomst met de gebruikersvereniging.
De onenigheid over de forse licentiekostenverhoging die gemeentelijk leverancier PinkRoccade zijn gebruikers per 1 januari 2015 heeft opgelegd, is voor een aantal gemeenten nog niet opgelost, al heeft het bedrijf met de gebruikersvereniging wel een overeenkomst kunnen sluiten.
Forse verhoging
Softwareleverancier PinkRoccade Local Government stuurde deze zomer zijn gebruikers (waaronder zo'n 200 gemeenten) een brief waarin het bedrijf meldde dat de jaarlijkse licentietarieven met tientallen procenten omhoog moeten, vooral omdat dubbele productlijnen in stand gehouden moeten worden (door vertraging van de nieuwe GBA). Gemeenten zouden jaarlijks tienduizenden euro's meer moeten gaan betalen. Zo'n vijftig gemeenten die het daar niet mee eens zijn (bijvoorbeeld omdat het hier een ondernemersrisico zou betreffen) schaarden zich achter de inschakeling van een advocaat door de gemeente Elburg, die de zaak heeft aangekaart bij PinkRoccade.
Nog niet opgelost
Een woordvoerster van Boxmeer, een van de protesterende gemeenten, stelt desgevraagd dat de partijen er nog niet uit zijn, en dat - mocht in januari tot invordering van de nieuwe tarieven worden overgegaan - er op individuele basis een juridische procedure zal volgen. 'Dat zal elke gemeente voor zichzelf moeten doen.' De woordvoerder van de gemeente Rheden meldt min of meer hetzelfde: 'Als gemeente zijn we het gesprek met PinkRoccade gestart. Het is nog niet opgelost en we verwachten dat het nog wel een aantal maanden zal duren.' In een eerdere reactie had Rheden in een verweer aan de softwareleverancier geschreven: 'Wij trekken de conclusie dat gemaakte kosten voor de investering in innovatie en nieuwe functionaliteit [...] niet betrekking heeft op de programmatuur waarvoor wij een overeenkomst met u hebben gesloten.'
Pijn verzacht
Ondertussen heeft de GebruikersVereniging PinkRoccade Local Government (waarvan 164 van de 200 gebruikende gemeenten lid zijn) eerder deze maand een overeenkomst gesloten met PinkRoccade, nadat eind september was besloten het gesprek aan te gaan. 'We hebben de pijn aanzienlijk kunnen verzachten', zegt Jos Heijmans, voorzitter van de gebruikersvereniging en burgemeester van Weert, 'onder andere met coupons waarmee flinke kortingen zijn te verkrijgen op nieuwe applicaties.'
Verhoging gaat door
Maar kern van de overeenkomst is dat de tariefaanpassing per 1 januari 2015 gewoon doorgaat en daarnaast dat de onderhandelingsresultaten alleen gelden voor de klanten die deze tijdig betalen. Afgesproken is dat daarna tot 2020 geen nieuwe tariefsverhogingen plaatsvinden, afgezien van de prijsindexering. Ook krijgt de gebruikersvereniging meer invloed op de innovatiestrategie van PinkRoccade. Heijmans: 'Dat wordt de norm op basis waarvan we later kosten kunnen besparen. Het is meer sturen aan de voorkant.' Ook zullen beide partijen gezamenlijk bij het Rijk pleiten voor voorfinanciering van investeringen die nodig zijn vanwege rijksplannen (zoals de modernisering van de GBA). PinkRoccade zal daarover ook eerder overleggen met de gebruikersvereniging.
Softwarecoupons
Naast nog enkele andere afspraken springen vooral de 'softwarecoupons' in het oog. Klanten kunnen daarmee twee jaar lang een kortingspercentage bedingen op de huur van nieuwe software, vooral als dat software is in een domein waarin de klant nog geen PinkRoccade-software gebruik. Die kortingen gelden tot eind 2018 en zijn voor leden van de GebruikersVereniging nog iets hoger dan voor niet-leden. Volgens Heijmans waren de leden van de GebruikersVereniging heel tevreden. 'Er zullen natuurlijk altijd leden zijn die níet tevreden zijn', zegt hij, verwijzend naar de gemeenten die niet akkoord zullen gaan. 'Wíj zijn gegaan voor overleg, en daar zijn we aardig uitgekomen.'
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
En de rekening bij de burger neerleggen? Mogelijk wel. Maar dat doet een commerciële partij ook vaak. Hogere olieprijzen: hogere benzineprijzen (lagere olieprijzen; nauwelijks lagere benzineprijzen overigens).
Als de gemeenten dit moeten betalen, zal dit ten koste van de burger gaan. Over hogere belasting of minder voorzieningen. Zo werkt dat beste Andries. Ook hier geen verschil tussen commerciële organisaties en de overheid. Overigens de WOZ kan niet worden verhoogd; dat is de waardering van woningen. De OZB zou wel omhoog kunnen.
Het verschil met business to business (privaat-privaat) is dat er maatschappelijke componenten versleuteld zijn in de publieke sector waar we als westerse samenleving mee te dealen hebben en waar je op voorbereid moet zijn. Op een ander level heb je dergelijke risico's natuurlijk ook in financiele (private) sector maar die zijn qua businessmodel veel meer versleuteld op basis van no cure no pay. Hier zit een zelfcorrigerende factor in, die in de publieke sector meestal ver te zoeken is. En daar wordt voor je het weet misbruik van gemaakt; dat zien we dan ook gebeuren... helaas...
Men lijkt zich qua drijfveer alleen op de contracten te richten en is schijnbaar nauwelijks bewogen met een dieperliggende verantwoordelijkheid richting de burger en samenleving.
Wij ontwikkelen software vanuit een andere overtuiging en filosofie. We leveren kennis en service by software en er is een maandlicentie waarvan wij alle onderhoud en veranderingen bekostigen. Wij rekenen het bijhouden van kennis van de publieke markt, inclusief alle standaarden en vereisten tot ons eigen risico en veranderen dan ook vanzelf mee. Met ingang van 2015 is -de Novire totaaloplossing- gereed en draait bij een aantal organisaties die met de ontwikkeling hebben meegedacht.
Resultaten worden in de loop van 2015 bekend gemaakt.