Knops: ‘Meer aandacht voor inclusie in digitale revolutie’
Inclusie is een belangrijk thema in de digitale revolutie die momenteel op gang aan het komen is, meent demissionair staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken. ‘We willen wel een digitale overheid maar geen deep state, waarin mensen niet mee kunnen komen.’
Inclusie is een belangrijk thema in de digitale revolutie die momenteel op gang aan het komen is, meent demissionair staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken. ‘We willen wel een digitale overheid maar geen deep state, waarin mensen niet mee kunnen komen.’
Voor mensen die moeite hebben met lezen of schrijven, moet de aandacht in dit digitale tijdperk volgens hem daarom eerder omhoog dan omlaagj. Knops: ‘Dat geldt niet alleen voor praktisch opgeleiden. Mijn moeder van 74 is hoogopgeleid, maar niet bijzonder digitaal actief. Ze gaat nu toch maar aan de iPhone om digitaal in te stappen.’ En dat geldt voor meer mensen. Voor hen en voor mensen die digitaal helemaal niet handig zijn, en dat wellicht ook niet worden, zijn er in bibliotheken in Nederland inmiddels zo´n 200 digitale informatiepunten geopend waar digitale hulp wordt geboden.
Duidelijke communicatie
En dat is niet de enige opgave in dit digitale tijdperk. Het vraagt steeds meer om een nog duidelijkere overheid op het gebied van communicatie. Knops: ‘Soms krijg ik als burger een brief van de gemeente en dan vraag ik mij werkelijk af wat ze bedoelen. En ik kan nog om verduidelijking vragen, maar veel mensen kunnen of doen dat niet. Ik stoor mij echt aan onduidelijke communicatie.’
20.000 brieven
Daarom hebben ambtenaren van Binnenlandse Zaken de afgelopen twee jaar eraan gewerkt, met onder andere gemeenten en provincies, om de overheidscommunicatie te vereenvoudigen. De oprichting van de Direct Duidelijk Brigade was er een voorbeeld van. Die club heeft inmiddels 20.000 brieven, voor het grootste deel standaardbrieven, in duidelijk Nederlands vereenvoudigd – vaak in overleg met de Stichting Lezen en Schrijven.
Duidelijke brieven schrijven geeft volgens Knops ook financieel voordeel voor de communicerende overheidsinstanties. ‘Dan heb je minder mensen bij de helpdesks nodig.’
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.