ICT-problemen spoor groter dan in buitenland
Het Nederlandse spoor kampt, meer dan ons omringende landen, met veel grote storingen die het gevolg zijn van ICT-problemen.
Het Nederlandse spoor kampt, meer dan ons omringende landen, met veel grote storingen die het gevolg zijn van ICT-problemen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, waarover NRC Handelsblad bericht.
Het onderzoek naar ICT-problemen bij spoorbeheerder ProRail is gisteren naar de Tweede Kamer gestuurd.
In vergelijking met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn er in Nederland meer storingen met het leidingsysteem, die meer dan een half uur duren, zo meldt het onderzoek. Daardoor worden vaak duizenden reizigers gedupeerd.
ProRail, dat vanwege de problemen op het spoor de afgelopen tijd onder vuur ligt, is in de loop van de jaren gebruik gaan maken van verschillende ICT-systemen.
Minister Eurlings schrijft de Tweede Kamer dat ProRail momenteel actie onderneemt om het aantal grote storingen te voorkomen. ProRail moet van Eurlings wel een langetermijnvisie op dit onderwerp ontwikkelen.
De top van het ministerie en ProRail zijn het overigens oneens over de rol die de spoorbeheerder precies heeft. Het ministerie ziet ProRail als publieke dienstverlener, ProRail ziet zichzelf als een maatschappelijke onderneming, die zelfstandig kan opereren.
Donderdag is in de Kamer een debat over ProRail en de NS.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.