Gemeenten moeten regels digitaal publiceren
De VNG wijst erop dat gemeenten per 1 januari 2011 hun regelgeving op internet beschikbaar moeten stellen, volgens de Wet elektronische bekendmaking van 1 juli 2009.
Consolideren
Het Rijk (en de publieksrechtelijke bedrijforganisaties) moesten hun voorschriften meteen al elektronisch bekendmaken via de inmiddels gedigitaliseerde versies van Staatsblad, Staatscourant en Traktatenblad. Gemeenten, provincies en waterschappen kregen bij de instelling van de wet uitstel van die verplichting en konden nog voor bijvoorbeeld lokale nieuwsmedia kiezen. Per 1 januari geldt echter bij koninklijk besluit ook voor decentrale overheden de verplichting 'hun algemeen verbindende voorschriften in geconsolideerde vorm via internet beschikbaar te stellen'. Het consolideren van de regelgeving houdt in, dat alle wijzigingen die zijn aangebracht rechtstreeks in de oorspronkelijke regelgeving worden verwerkt
CVDR
De ingangsdatum is een jaar later geworden dan oorspronkelijk de bedoeling was. De decentrale overheden zijn inmiddels voldoende gevorderd met het consolideren van hun regelgeving en de publicatie hiervan via de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR), de landelijke database voor de regelingen. Op 1 oktober beschikte 94 procent van alle decentrale overheden over een CVDR-account. Ongeveer tweederde van de decentrale regelgeving is inmiddels in geconsolideerde vorm ingevoerd.
Ik vind het prima dat regels digitaal beschikbaar meoeten zijn. Geldt deze regeling ook voor de Veiligheidsregio?