Gemeenten helpen burgers te weinig met digitale diensten
Het lukt niet iedereen om mee te komen met digitale veranderingen en een grote groep burgers heeft hierbij hulp nodig. Gemeenten werken eraan, maar het is nog te weinig, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een ledenbrief.
Het lukt niet iedereen om mee te komen met digitale veranderingen en een grote groep burgers heeft hierbij hulp nodig. Gemeenten werken eraan, maar het is nog te weinig, schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een ledenbrief.
Te snel
De VNG verwijst naar onderzoek van de Nationale Ombudsman waaruit blijkt dat ongeveer een kwart van burgers en ondernemers vindt dat de digitalisering te snel gaat en dat de overheid te weinig doet om te helpen. De VNG concludeert in de ledenbrief: ‘Het is dus van belang om te blijven werken aan digitale inclusie van burgers.’
Moeite
‘Digitale inclusie’ wil zeggen dat iedereen uit de voeten moet kunnen met digitale overheidsdienstverlening en in bredere zin met de digitale samenleving. Veel burgers en ondernemers maken graag van de mogelijkheden de voordelen die digitale dienstverlening biedt, maar sommige hebben er moeite mee. ‘Een grote groep burgers heeft moeite om zonder hulp digitaal zaken te doen met de overheid.’ Gemeenten moeten daarom steun leveren.
Brochure
De VNG voegt een brochure toe met drie manieren waarop gemeenten de dienstverlening inclusiever kunnen maken: diensten en producten gebruiksvriendelijker maken, inwoners digitaal vaardiger maken door bijvoorbeeld trainingen, en persoonlijke ondersteuning bieden. ‘Minder digitaalvaardige burgers vormen een gemêleerde groep. Sommigen zullen altijd hulp nodig hebben bij (digitale) dienstverlening van gemeenten; anderen hebben wél de mogelijkheid om digitale vaardigheden te leren.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.