Advertentie
digitaal / Nieuws

Eén logo en huisstijl voor hele rijksoverheid

De Rijksoverheid gaat één logo en huisstijl invoeren. Hiermee moet de Rijksoverheid herkenbaarder en toegankelijker worden voor burgers en bedrijven. Beoogde besparing: vijf miljoen euro per jaar.

13 juli 2007

De Rijksoverheid gaat één logo en huisstijl invoeren. Dat heeft de ministerraad besloten. Met een gezamenlijke huisstijl moet de Rijksoverheid herkenbaarder en toegankelijker worden voor burgers en bedrijven. Het besluit draagt bij aan het kabinetsstreven om de overheid beter en efficiënter te maken.

De Rijksoverheid is voor steeds meer mensen lastig te herkennen en te bereiken. De huidige veelheid aan stijlen en afzenders is daar mede debet aan. Met departementsoverstijgende projecten als de uitbouw van Postbus 51, het Bedrijvenloket, overheid.nl en de gezamenlijke Arbeidsmarktcommunicatie werkt de Rijksoverheid sinds enkele jaren aan de verbetering van haar herkenbaarheid en toegankelijkheid. De invoering van één logo en huisstijl is een volgende stap op deze weg.
Eind 2007 wordt, na een aanbesteding onder vormgevingsbureaus, een keuze gemaakt voor een ontwerp. De invoering van één logo en huisstijl start in de eerste helft van 2008. Daarbij wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van het principe van natuurlijke vervanging. In 2011 moet de invoering voltooid zijn.
Met de invoering van één logo en huisstijl denkt de Rijksoverheid jaarlijks ook vijf miljoen euro te kunnen besparen op communicatiemiddelen. Na 3,5 jaar zijn de invoeringskosten terugverdiend. (Ivar van Bekkum)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie