Advertentie
digitaal / Nieuws

'Informatiehorde tussen ambtelijke organisatie en griffie'

Het duale systeem heeft in veel gemeenten onnodig geleid tot een soort duale informatievoorziening, constateert de griffier van de gemeente Westland.

22 januari 2014

Het duale systeem heeft in veel gemeenten onnodig geleid tot een soort duale informatievoorziening. "Het is toch van de gekke als dossiers niet in een doorlopende lijn van bedenkers naar besluitvorming kunnen?"


Onnodige IT-scheiding
Nico Broekema, griffier van de gemeente Westland, bracht vorige week op een bijeenkomst van de Vereniging van Griffiers en de Vereniging van informatiemanagers in grote gemeenten (IMG100.00+) een probleem onder de aandacht dat bij meer gemeenten blijkt te leven. Sinds de invoering van het duale systeem in 2002 is er een scheiding ontstaan tussen de ambtelijke organisatie en de griffie, maar dat heeft ook in de IT-omgeving geleid tot scheidingen. Dat leidt tot onnodige inefficiënties, vindt Broekema. "Wordt het niet eens tijd ons te bezinnen op het feit dat het hebben van gedualiseerde bestuursverhoudingen niet automatich ook betekent dat er organisatorisch een ijzeren gordijn wordt opgetrokken?" Hij vindt dat IT voor een 'goede bedrading kan zorgen' die niet in strijd hoeft te zijn met de bestuurlijke scheiding tussen enerzijds ambtenaren en college en anderzijds griffie en raad.

Kortste eind
De griffie trekt informatiekundig nogal eens aan het kortste eind en dat komt mede door het feit dat de ICT-manager doorgaans onder de gemeentesecretaris valt. "Bij het ontwikkelen van systemen kijken informatiemanagers vaak niet verder dan de eigen organisatie. Ze denken dan niet na over wat er nadien nog met die informatie moet gebeuren bij griffie en raad. Hier in Westland is er bijvoorbeeld een compleet nieuwe website gebouwd, maar moesten wij nadien handmatig nog informatie van het ene system naar het andere overzetten."


Tussen de oren
In de eigen gemeente heeft Broekema het besef dat er iets moet veranderen inmiddels tussen de oren gekregen, zegt hij, maar ook op de bijeenkomst kreeg hij bijval, van collega's. Wat er nu volgens hem moet gebeuren is dat gemeentesecretarissen en griffiers eens de koppen bij elkaar steken, tenminste als de IT-deskundigen aan beide zijden er niet onderling uitkomen. Gewoon omdat het vaak zoveel handiger kan. "Als griffier hoef ik echt niet de dossiers in te zien, maar ik moet wel snel kunnen zien wat er aankomt en welke omvang die dossiers hebben. En de raad is toch gewoon het hoofd van de gemeente? Die moet op IT-gebied geen belemmeringen kennen."

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Piter Holwerda / Commercieel directeur
Openbare bestuurlijke informatie wordt mogelijk gemaakt door de Webapplicatie Langetermijnagenda. Kijk bijvoorbeeld bij Gemeente Meppel, Baneveld of Katwijk. Ook de ambtelijke organisatie gebruikt deze centrale plek waar alles wat er bestuurlijk toe doet, bijeen is gebracht.

http://www.barneveld.nl/bestuur-organisatie/lang …

https://meppel.langetermijnagenda.nl/agenda/show …

https://katwijk.langetermijnagenda.nl/agenda/sho …
Gerhard / pensioen
Het is de immer terugkerende discussie. Die van de politiek gekozenen enerzijds en het aan hen ondergeschikt apparaat (incl. het college) anderzijds. En dus de met de noodzakelijke scepsis beladen vertegenwoordigers van het volk aan de ene kant en de "professionele" ambtelijke organisaties en het dagelijks bestuur aan de andere kant.

Maar lieve mensen, als ik zie wat er in het bedrijfsleven allemaal mis gaat / kan gaan en welke zeer grote financiële en maatschappelijke impact dat heeft dan doet ons bestuurlijke systeem het niet zo gek.

Zeker, het kan anders, misschien zelfs beter. Maar het komt altijd aan op het hebben van daadkracht/kwaliteit van de bestuurderen. Dat is al sinds Thorbecke zo en mijn inschatting is dat het nog wel jaren zo zal blijven. Dat heeft ook zijn charme. En de steeds - gelukkig - groter wordende transparantie (met soms enige lekkage hier en daar) maakt het alleen maar beter.

Samenvattend: systemen en organisatiemodellen moeten "slechts"dienstbaar zijn en niet leidend... :)
Laurens / af en toe
Al had de raad alle informatie, IT of niet, dan konden ze het nog niet verwerken of beoordelen. De verhouding ambtenarij, bestuur en politiek is schever dan Pisa. En dat is niet sinds 2002. Oplossing moet eerder gezocht worden in de organisatieverhoudingen dan ICT applicaties. De raad en bestuur moeten meer worden ondersteund, stel politiek ondersteunende ambtenaren aan of investeer in het professionaliseren van bestuur en politiek. De toren is al lang omgevallen... alleen heeft niemand het gehoord.
gerrit
@Laurens. Wat een neerbuigende houding jegens raadsleden. Je moet eens kijken hoeveel onvoldragen, slecht voorberreide en informatie-arme stukken er vanuit de ambt.organisaties komen en hoeveel van die besluiten dan alsnog door een rechter worden afgeserveerd. Vanuit de actieve informatieplicht ( nota ben vastgelegd in de gemeentewet) moet een raad alles hebben en zelf beoordelen wat ze er mee gaan doen. Ga dat eerst maar bewerkstelligen. Broekema heeft hier absoluut een punt.
Jos Praat / Beleidsmedewerker
En als we nu eens gewoon dat hele inefficiente duale systeem opheffen? Ooit bedoeld om de politiek aantrekkelijker voor de burger te maken: maar effect nihil.



K. de Beer / organisatie adviseur
Bijzonder dat zoiets gebeurd en nog bijzonderder dat er zware gesprekken voor nodig zijn om het op te lossen. Inderdaad @Gerrit, de raad is het hoofd van de gemeente. De informatie moet daarom 100% zijn en als de raad bestaat uit relatief veel nieuwkomers vergt dat extra veel zorg. De raad op zijn beurt moet duidelijk zijn hoe en op welk moment zij informatie wil. Dat kun je prima organiseren bij het begin van de nieuwe raad.
Rolie Groninger / consultant
Wat een huilverhaal van Broekema. Het probleem komt omdat de ICT manager onder de gemeentesecretaris valt; zelden zo'n verdraaiing van de feiten gehoord! Nee, beste Broekema, in veel gemeenten hebben griffiers zich na de invoering van de dualisering erg bezig gehouden met zich te profileren als autonome ondersteuningsapparaat van de Raad. Niks samenwerking, raadsinformatiesystemen werden opgebouwd zonder dwarsverbanden te leggen met bestaande systemen. En nu jammeren..? En de gemeentesecretaris heeft het weer gedaan!
Blok / raadslid en ambtenaar
Eens met Lourens. De verhoudingen tussen ambtenarij, college en raad zijn zoek. Ze fungeren als eilandjes en staan te ver van elkaar af door o.a. de vele managementlagen. Portefeuillehouders moeten dichter op het ambtelijk apparaat zitten, beleidsambtenaren direct aansturen. Dan worden de processen ook minder stroperig. En inderdaad, aan de achterkant moet er op ICT-gebied nog veel verbeterd worden. Eén digitaal informatiesysteem. Raad, college, ambtelijk apparaat zijn één organisatie: de gemeente.
Big Spender / netto betaler
Alweer een signaal dat het in een ivoren toren, door mensen die nooit raadslid o.i.d waren, ontworpen duale stelsel prut is: meer kosten, minder product, meer verwarring minder zicht op de echte zaken.

En de griffier? Die kan er rustig tussen uit en worden vervangen door een of meer secretaresses. Kijk naar hun "amicale"" VvG die zich ontpopt als net zo'n rare verwaande club als destijds de secretarissen hadden: een staat binnen de staat. Snel opheffen en gewoon weer aan het werk. Waar de burgers voor betalen en recht op hebben.
F. Menger
Laat de Griffie blijven. Wat de burgers meer steekt dat de verschillende mogelijkheden om in te spreken ingeperkt worden. Dit in bepaalde gemeentes lijkt het nu echt dat de derde macht(beleidsambtenaren) het helemaal voor het zeggen krijgen!



Dus de Raad kan haar controlerende functie dus nog minder uitoefenen. Met de vele nieuwkomers en de complexe dossiers is het wijs om de middelen voor vaktechnische inhoudelijke bijstand door externen verbeterd worden. In Amsterdam praktijkvoorbeeld Noord-Zuidlijn. In Groningen verziekt dit met nog een aantal grotere steden de bestuurscultuur als men terug gaat naar de oude werkwijze. De griffie en raad hebben meer en betere middelen nodig om B&W en het apparaat te kunnen controleren. Dualisme graag verder uitbouwen.
Martin Koenen / directeur adviesbureau bestuursrecht
Er is maar één oplossing. Dualisme onmiddellijk afschaffen en wethouders (portefeuillehouders) weer de oorspronkelijke verantwoordelijkheid geven. Het huidige systeem is slecht. Ik heb vele decennia in het vroegere systeem gewerkt dus ik kan het weten!! Het is toch niet te begrijpen dat de wethouders tijdens ronde tafelgesprekken en vergaderingen in principe aan de zijlijn zitten en maar moeten afwachten of ze iets mogen zeggen.
Jan
Opheffen die griffie en raadsleden weer rechtstreekse contacten laten hebben met de ambtenaren voor feitelijke informatie en met collegeleden voor politieke informatie. Het zou ook een enorme bezuiniging betekenen als die kennisloze dossierschuivers van de griffie er niet meer zouden zijn.
martin
Kan me in grote lijnen vinden in de reactie van RG, te meer omdat ik veel onzinnige knelpunten zie in de dagelijkse praktijk. De raad en de griffie zijn afgelopen jaren vaak heel druk geweest met het opzetten van haar eigen systeempjes. Netto resultaat? Een documentenkluisje in combinatie met iPad.

Beter zou men zich richten op de kwaliteitsbevordering bij totstandkoming van overleg- en beslisinformatie. Als men kijkt naar het buitenland dan valt op dat systemen zich vooral hierop richten. Dat gaat veel verder dan het goed bedoelde hobbyisme dat we bij Nederlandse iPad raadsinformatie zien. En het staat onder regie van de GS die dit als ambtelijke chef het beste kan organiseren. Daarbij moet Griffie zich dan wel als samenwerkingspartner opstellen en niet eigenstandig dualisme gaan misbruiken. Griffier en GS delen in deze namelijk hetzelfde doel!



Dit leidt tot een veel betere doorstroming van informatie, die voldoet aan de door raadsleden verwachtte kwaliteitsnormen, zodat het debat op inhoud gevoerd kan worden. Kortom: goed punt schrijver van het artikel. Goede aanvulling RG!
Janneke Goudswaard / afdelingshoofd Interne Zaken
Ja, inderdaad, Het is van de gekke als dossiers niet in een doorlopende lijn van bedenkers naar besluitvorming kunnen. Dit zal echter niet bereikt worden indien naast het vakgebeid van IT niet ook het vakgebied van informatie- en archiefbeheer voldoende invloed en middelen heeft om de inrichting van de informatie op peil te brengen en te houden. Zet informatie- en archiefbeheer in als spilfunctie, dat helpt!
Harco van Hees / IT-adviseur (Projectleider BVS-systeem)
In Tilburg zijn we in 2010 begonnen met de besluitvormingsprocessen in beeld te brengen. De meeste én belangrijkste processen gaan van Ambtelijke voorbereiding, naar College en dan (in Tilburg via Commissie) naar de Raad.



De ondersteuning van de procesgang is leidend geweest en steeds is meegenomen 1, Duale taakscheiding, 2. de afronding van het proces met Publicatie en Archivering.



Na een marktverkenning en bezoeken bij andere gemeenten, bleek dat ook daar veel knippen in het proces zaten en ook qua ICT. Dat wilden we dus expliciet NIET



We hebben toen besloten om een eigen systeem te maken en inmiddels voldoet dat buitengewoon goed. Het systeem heet B.V.S. Bestuurlijk Voortgangsbewakingssysteem.

Dossiers gaan met een druk op de knop, over naar de Griffie en kunnen dan gepubliceerd worden en zijn direct klaar voor agendering voor de diverse commissies en/of Raad.

Ook Waalwijk werkt er mee en we zijn er van overtuigd dat hier meer gemeenten gebruik van zouden kunnen maken.

Meer info en specificaties zijn te verkrijgen !
Advertentie