Digitale dienstverlening decentralisaties schiet ernstig tekort
Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.
Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.
120 zware onvoldoendes
Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep, e-dienstverlener voor de overheid. In het onderzoek werden de websites van alle Nederlandse gemeenten beoordeeld. Het gemiddelde rapportcijfer is een 3,4. Slechts 17 gemeenten in Nederland halen een voldoende (hoger dan 5,5) en ruim 120 scoren een zware onvoldoende (lager dan 3,0).
E-dienstverlening deugt niet
Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal te regelen. Dit schiet ernstig tekort: slechts 11 procent van de betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403 beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.
Informatievoorziening gaat beter
Gemeenten slagen er wel steeds beter in om inzichtelijke informatie over de decentralisaties aan te bieden via hun websites. 228 gemeentewebsites voldoen op dit onderdeel, 62 sites werden zelfs als 'heel goed' beoordeeld. Wel laten 113 gemeenten te veel liggen op het vlak van informatievoorziening om een voldoende te scoren.
Gemeenten zien de noodzaak niet
De onderzoekers namen contact op met zowel positieve als negatieve uitschieters. Gemeenten die slecht scoorden gaven voornamelijk aan dat er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein. Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak om inwoners via de website te informeren simpelweg niet.
Positieve uitschieters
Gemeenten die goed scoren, staan hier lijnrecht tegenover. De positieve uitschieters zien juist wel het belang van goede digitale informatievoorziening en dienstverlening, vaak op basis van eerdere projecten. Ook is er vanuit de organisatie op zowel bestuurlijk als uitvoerend niveau aandacht voor de kwaliteit van de diensten in het sociaal domein. Daardoor worden er ook voldoende middelen ter beschikking gesteld.
De volgende gemeenten zijn het verst gevorderd in het informatie- en dienstverleningsvraagstuk rondom het decentralisatieproces:
1. Gemeente Zoetermeer 7,7
2. Gemeente Den Haag 7,0
3. Gemeente Wageningen 6,5
4. Gemeente Tilburg 6,4
5. Gemeente Delft 6,0
6. Gemeente Arnhem 5,9
7. Gemeente Bergambacht 5,9
8. Gemeente Medemblik 5,9
9. Gemeente Breda 5,8
10. Gemeente Capelle a/d IJssel 5,8
De volgende gemeenten hebben al de meeste en meest complete informatie rondom het sociaal domein op hun website staan:
1. Gemeente s'-Hertogenbosch 87,04%
2. Gemeente Katwijk 83,33%
3. Gemeente Rijswijk (ZH) 82,41%
4. Gemeente Rijssen-Holten 82,41%
5. Gemeente Amersfoort 81,48%
6. Gemeente Spijkenisse 81,48%
7. Gemeente Zoetermeer 80,56%
8. Gemeente Weert 80,56%
9. Gemeente Veldhoven 80,56%
10. Gemeente Zuidplas 78,70%
Bron: Onderzoeksrapport Informatievoorziening en e-dienstverlening in het Sociaal Domein, SIM-groep.
Flipper