Advertentie
digitaal / Nieuws

Digitale dienstverlening decentralisaties schiet ernstig tekort

Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.

01 oktober 2014

Burgers moeten per 1 januari voor alle dienstverlening op het gebied van werk, inkomen en zorg bij het digitale gemeenteloket terecht kunnen. Maar gemeenten lopen flink achter op schema met hun digitale informatievoorziening en dienstverlening in het sociale domein.

120 zware onvoldoendes
Dat blijkt uit onderzoek van SIMgroep, e-dienstverlener voor de overheid. In het onderzoek werden de websites van alle Nederlandse gemeenten beoordeeld. Het gemiddelde rapportcijfer is een 3,4. Slechts 17 gemeenten in Nederland halen een voldoende (hoger dan 5,5) en ruim 120 scoren een zware onvoldoende (lager dan 3,0).

E-dienstverlening deugt niet
Bij e-dienstverlening gaat het om de mogelijkheid voor burgers om aanvragen en meldingen op het gebied van werk, inkomen en zorg digitaal te regelen. Dit schiet ernstig tekort: slechts 11 procent van de betreffende diensten wordt digitaal aangeboden en 5 van de 403 beoordeelde gemeenten scoren een voldoende op dit gebied. Op 113 sites is zelfs helemaal geen formulier terug te vinden.

Informatievoorziening gaat beter
Gemeenten slagen er wel steeds beter in om inzichtelijke informatie over de decentralisaties aan te bieden via hun websites. 228 gemeentewebsites voldoen op dit onderdeel, 62 sites werden zelfs als 'heel goed' beoordeeld. Wel laten 113 gemeenten te veel liggen op het vlak van informatievoorziening om een voldoende te scoren.

Gemeenten zien de noodzaak niet
De onderzoekers namen contact op met zowel positieve als negatieve uitschieters. Gemeenten die slecht scoorden gaven voornamelijk aan dat er een gebrek aan focus en aandacht is voor het sociaal domein. Daarnaast is er vaak sprake van onderbezetting en zien velen de noodzaak om inwoners via de website te informeren simpelweg niet.

Positieve uitschieters
Gemeenten die goed scoren, staan hier lijnrecht tegenover. De positieve uitschieters zien juist wel het belang van goede digitale informatievoorziening en dienstverlening, vaak op basis van eerdere projecten. Ook is er vanuit de organisatie op zowel bestuurlijk als uitvoerend niveau aandacht voor de kwaliteit van de diensten in het sociaal domein. Daardoor worden er ook voldoende middelen ter beschikking gesteld.

De volgende gemeenten zijn het verst gevorderd in het informatie- en dienstverleningsvraagstuk rondom het decentralisatieproces:
 

1. Gemeente Zoetermeer 7,7

2. Gemeente Den Haag 7,0

3. Gemeente Wageningen 6,5

4. Gemeente Tilburg 6,4

5. Gemeente Delft 6,0

6. Gemeente Arnhem 5,9

7. Gemeente Bergambacht 5,9

8. Gemeente Medemblik 5,9

9. Gemeente Breda 5,8

10. Gemeente Capelle a/d IJssel 5,8

De volgende gemeenten hebben al de meeste en meest complete informatie rondom het sociaal domein op hun website staan:
 

1. Gemeente s'-Hertogenbosch 87,04%

2. Gemeente Katwijk 83,33%

3. Gemeente Rijswijk (ZH) 82,41%

4. Gemeente Rijssen-Holten 82,41%

5. Gemeente Amersfoort 81,48%

6. Gemeente Spijkenisse 81,48%

7. Gemeente Zoetermeer 80,56%

8. Gemeente Weert 80,56%

9. Gemeente Veldhoven 80,56%

10. Gemeente Zuidplas 78,70%

Bron: Onderzoeksrapport Informatievoorziening en e-dienstverlening in het Sociaal Domein, SIM-groep.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Allemaal waardeloos zolang er geen gemeenten bij naam genoemd worden.

Flipper
Andrew Harijgens / Clusterleider Sociaal Domein
@Flipper, gemeenten die geïnteresseerd zijn in hun individuele score kunnen die opvragen via info@simgroep.nl. Dat leek ons meer gepast dan een lijst te publiceren waaruit blijkt wie er op de onderste plaatsen staan.
Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
Andrew Harijgens ik kom dit namelijk zo vaak in de media tegen: wel zaken globaal aangeven, maar concreet worden, ho maar. En ik merk daarbij op dat te vaak het belang van instellingen, organisaties, overheden enzovoorts meer vooraan lijkt te staan dan degenen die er voornamelijk mee te maken krijgen, namelijk de individuele burgers. Als aan de burgers op een makkelijke wijze meer kennis verstrekt wordt, kan deze zich (indien je dat zo kunt stellen ?), zich beter wapenen.

Vandaar mijn 1e reactie zoals ie was.

Wel mijn dank naar u toe voor het beantwoorden !

"Flipper"

Eddy Hoogendijk
@Andrew: volgens mij kunnen jullie beter de resultaten naar de gemeenten toesturen, ipv wachten tot ze er om vragen.

M.n. jullie bevinding dat bij slechthorende gemeenten "velen de noodzaak niet zien om inwoners via de website te informeren” is niet bepaald hoopgevend.

Klinkt niet als dat zij nu actief bij jullie om de uitkomst gaan vragen.
Eddy Hoogendijk
slechthorend moet natuurlijk zijn: slechtscorend. (lang leve autocorrect)
Nico / zzp
ik snap de ophef niet. de taken worden op 1 januari gedecentraliseerd. veel gemeenten moesten de inkoopcontracten nog rondmaken. Dus als de bijbehorende ICT wel klaar zou zijn, was dit raar geweest. Zeker als je weet dat veel gemeenten hun eerste stapjes nog steeds aan het zetten zijn. Ik noem als voorbeeld elektronisch aanvragen uittreksel geboorteregister. Ik snap wel dat ict bedrijven ook iets willen verdienen aan de decentralisatie, maar even geduld. De klanten waren nu ook gewend een stuk papier in te vullen. Sommige klanten zullen dit overigens blijven willen ondanks goede ict :-)
European Multilateral Law Service Group / Woordvoerder
Den Haag is ondoordacht voorstander van werken met een elektronisch dossiers door gemeenten maar stellen zij zich zelf wel voldoende de vraag of hun ict-infrastructuur veilig genoeg is om de privacy van de burgers clientèle te waarborgen? Hebben zij een oplossing gevonden voor het “digitale-electronisch haakjes” probleem zodat hun stukken en/of de aangeleverde stukken niet bij anderen terecht komen ?



Denkt Den Haag wel voldoende na over o.a. de updates die Microsoft iedere week moet verspreiden om beveiligingslekken in Windows te dichten? Wie draait er straks werkelijk aan de knoppen? Het gemeentebestuur of...............





N. van Koll / ambtenaar
adviseur veranderingsmanagement voor veranderingen binnen de overheid: ex-ambtenaar?
Advertentie