Digitaal Klantendossier SUWI eind dit jaar
Eind van dit jaar start de eerste versie van het Digitale Klantendossier werk en inkomen (DKD) met een online-klantenportaal waar burgers terecht kunnen voor een inschrijving als werkzoekende, een aanvraag voor een WW-uitkering en de aanvraag voor een WWB-uitkering. Dat schrijft staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Van Hoof, aan de Tweede Kamer. Tegelijkertijd werken de ‘ketenpartners’ uit de Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI-) keten zoals UWV en de gemeentelijke sociale diensten onder aanvoering van het CWI aan de plannen voor de verdere ontwikkeling van het DKD in 2007 en verder.
Eind van dit jaar start de eerste versie van het Digitale Klantendossier werk en inkomen (DKD) met een online-klantenportaal waar burgers terecht kunnen voor een inschrijving als werkzoekende, een aanvraag voor een WW-uitkering en de aanvraag voor een WWB-uitkering. Dat schrijft staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Van Hoof, aan de Tweede Kamer. Tegelijkertijd werken de ‘ketenpartners’ uit de Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWI-) keten zoals UWV en de gemeentelijke sociale diensten onder aanvoering van het CWI aan de plannen voor de verdere ontwikkeling van het DKD in 2007 en verder.
Bij die eerste elektronische diensten in het klantenportaal worden de reeds beschikbare gegevens van de burgers voor een deel al hergebruikt, de ‘omgekeerde intake’. Het Digitaal Klantdossier zal tevens een deel van de van de aanvraag- en statusgegevens van de klant bevatten. Om deze gegevens te ontsluiten worden bedrijfsapplicaties van de betrokken organisaties aangepast. Op deze wijze hebben zowel de klant (via het klantportaal) als de professionals in de keten via het Digitaal Klantdossier toegang tot de beschikbare gegevens.
In het derde kwartaal 2006 zal het onderzoek naar de functionele sanering van de formulieren en bewijslast (gegevens en bewijsstukken) worden afgerond. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zal besloten worden of er een pilot gestart dient te worden rond het scannen van documenten ten behoeve van het hergebruik van documenten binnen de keten. De feitelijke implementatie van het Digitaal Klantdossier in de processen van de verschillende organisaties zal in 2007 zijn beslag krijgen. Voor de realisering is dit jaar 19.559.000 euro extra beschikbaar. (Peter Lievense)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.