DigiD-app ietsje makkelijker
Informatiepunten digitale overheid ontvangen veel vragen over het DigiD, maar de DigiD-app makkelijker maken blijft een uitdaging.
Stappen overslaan in de DigiD-app die mensen te ingewikkeld vinden, kan niet zomaar vanwege wettelijke veiligheidseisen. Maar na de volgende update van de app worden sommige stappen wel makkelijker, belooft demissionair staatssecretaris digitalisering Alexandra van Huffelen.
Hoofdpijn van de digitale overheid
Sommige eenmalige stappen, zoals het activeren van de DigiD-app of het uitvoeren van een ID-check, worden na de update van de app eenvoudiger. Dat schrijft Van Huffelen in een brief aan de Tweede Kamer. In de eerstvolgende update, die ‘kort na de zomer’ verschijnt, zal de DigiD-app tegemoetkomen aan mensen die 'hoofdpijn krijgen' van de digitale overheid. Wanneer dat precies zal zijn, laat de woordvoerder van Van Huffelen nog in het midden.
Veel vragen over DigiD
Eerder bleek dat informatiepunten digitale overheid (de zogeheten IDO’s), waar mensen naartoe kunnen als ze er zelf niet uit komen met de digitale overheid, vooral veel vragen ontvangen over het DigiD. Reden voor PvdA-kamerlid Barbara Kathmann om de staatssecretaris te vragen of het niet wat makkelijker kon. Maar dat is zo simpel nog niet.
Substantieel betrouwbaarheidsniveau
De DigiD-app moet voldoen aan de eisen vanuit de eIDASverordening voor het uitgeven en gebruiken van middelen op het betrouwbaarheidsniveau ‘substantieel’. Dat betekent onder meer dat de identiteit van de gebruiker met zekerheid moet worden vastgesteld. ‘Het stellen van hogere eisen aan het betrouwbaar vaststellen van de identiteit maakt dat de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de DigiD-app in het geding kan komen’ schrijft Van Huffelen. Van het overslaan van ingewikkelde stappen is daarom geen sprake.
Stap-voor-stap
Om mensen niet meer in verwarring te brengen dan nodig, probeert Logius, de ontwikkelaar van de app, het aantal wijzigingen in het gebruik van de app tot een minimum te beperken. Tegelijkertijd vormen burgeronderzoek en ‘signalen van burgers en publieke dienstverleners’ aanleiding om toch regelmatig veranderingen door te voeren. Dat leidt soms tot stress bij minder digitaal vaardige gebruikers (‘nou was ik er net aan gewend en nou is het weer anders.’) Daarom krijgen gebruikers na de update bij het openen van de app eerst een korte rondleiding. Daarna worden ze stap-voor-stap door een proces geleid, bijvoorbeeld het proces voor het activeren van de app. Op de DigiD website zijn introductievideo’s te vinden, die zijn getest op mensen die minder digitaal vaardig zijn. De app verwijst naar deze video's. De IDO’s en andere organisaties die hulp bieden bij het gebruik van DigiD worden tijdig geïnformeerd over de aanpassingen in de app, zodat ze mensen erbij kunnen ondersteunen.
Volledig toegankelijk
Tot slot heeft Van Huffelen goed nieuws voor inwoners met een beperking te melden: Na een update voldoet de DigiD-app volledig aan de wettelijke verplichtingen op het gebied van toegankelijkheid. De DigiD-app krijgt een toegankelijkheidsverklaring met status A. Een mijlpaal, aldus de staatssecretaris.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.