Advertentie
digitaal / Nieuws

9 op 10 Nederlanders gebruikt digitale overheid

93 procent van de Nederlanders maakt gebruik van de digitale overheid. Alleen Denemarken en Zweden doen het beter.

18 september 2023
thuiswerken-laptop-op-bed.jpg

Ruim 9 op de 10 Nederlanders maakt gebruik van digitale overheidsdiensten. Daarmee staan we op de derde plek binnen Europa. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Strategisch beleidsadviseur bestaanszekerheid

Duo+ in opdracht van Gemeente Uithoorn
Strategisch beleidsadviseur bestaanszekerheid

Teamcoach S15/S16

JS Consultancy
Teamcoach S15/S16

93 procent maakt gebruik van digitale overheid

Een afspraak op het gemeentehuis maken, informatie opzoeken, officiële documenten ontvangen… De mogelijkheden om online zaken te doen met de overheid nemen alleen maar toe, en dat geldt ook voor de hoeveelheid mensen die gebruikmaken van de digitale overheid. Dat lag in 2022 in Nederland op 93 procent, onderzocht het CBS. Het maken van een afspraak of een reservering wordt het meest genoemd als reden om een overheidswebsite te bezoeken.

Plek 3 in Europa

Nederland behoorde in 2022 tot de top drie van EU-landen met het hoogste percentage inwoners van 16 tot 75 jaar dat gebruik maakte van de digitale overheid. Alleen Denemarken en Zweden moeten we voor ons laten. In koploper Denemarken ligt het percentage op 97 procent. In Roemenië ligt het gebruik van de digitale overheid met 21 procent het laagst. Het EU-gemiddelde in 2022 was 68 procent.

Tot 75 jaar veel digitaal 

Het gebruik van de digitale overheid ligt het hoogst onder inwoners tussen 25 en 65 jaar, met gemiddeld 94 procent. Onder jongeren tussen 16 en 25 jaar is het iets lager met 91 procent. De groep van 65 tot 75 jaar maakt nog relatief veel gebruik van de digitale overheid: 87 procent deed dat in 2022. Onder de 75-jarigen en ouder zakt dat percentage naar 63 procent.

Ervaren problemen

Het CBS vroeg ook naar eventuele ervaren problemen bij het contact met de digitale overheid. Iets meer dan een kwart van de ondervraagden had technische problemen meegemaakt. 17 procent had te maken met gebruiksonvriendelijkheid. Het zetten van een digitale handtekening zorgde bij 16 procent van de deelnemers voor moeilijkheden.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie