Advertentie
digitaal / Nieuws

In de huid van een politicus

Leerlingen op de Havo en het VWO kunnen nu eens aan den lijve ondervinden hoe moeilijk, of juist makkelijk, het is om het werk van een politicus te doen. En dat gaat tegenwoordig natuurlijk via een game. 

26 mei 2010

Lesprogramma
De game, ‘Wettenstrijd’ genaamd, past in de trend waarbij computerspelletjes in de klas worden gebruikt om het lesprogramma te versterken, aldus  Eelco Braad, docent Game Design/Development aan de Hanzeschool. Samen met zijn studenten ontwikkelde hij het spel in opdracht van de stichting ‘het nieuwe stemmen’, een samenwerkingsverband van diverse jongerenpartijen in de regio Groningen. Het platform wil de betrokkenheid van de jeugd bij de politiek vergroten.

Europarlement
Wettenstrijd geeft havisten en vwo’ers uit de hoogste klassen een kijkje in het werk van het Europarlement.  De klas wordt in partijen verdeeld, die moeten proberen hun standpunten zo goed mogelijk door het parlement te loodsen. ‘De leerlingen kruipen in de huid van een parlementslid en krijgen daarmee een kijkje achter de schermen’, aldus Braad.

Mix

Nieuw aan deze game is de mix van de virtuele wereld en het echte leven. ‘Het spel speelt zich op de computer af in de omgeving van het Europarlement, maar de onderhandelingen worden in de klas gevoerd. Wil een deelnemer scoren, dan moet hij of zij op een medespeler van een andere partij afstappen om deze te overtuigen van zijn plan. Vervolgens zal deze dan op de computer voor of tegen het plan  stemmen, ‘legt Braad uit. De game bevindt zich in de pilot-fase en wordt met hulp van subsidie verder uitgewerkt. Scholen kunnen het opnemen in hun lespakket en gebruiken in bijvoorbeeld de les maatschappijleer.

Het project Wettenstrijd is volop in ontwikkeling en kan nog input gebruiken. Mensen met ideeën, opmerkingen of aanvragen voor informatie kunnen terecht op de website van het nieuwe stemmen

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

n.buur / het nieuwe stemmen
aanwenden van de game voor selectie/training van raadsleden zou in de toekomst een leuk idee zijn!
Wb. vaardigheden wordt inderdaad bedoeld; kennis om maatschappelijke vraagstukken te analyseren en een mening te vormen. Dit houdt nadrukkelijk in dat de Europese bestuursstructuur op attractieve en speelse wijze wordt uitgelegd. De redenering over het "opleiden tot machtelozen" volg ik daarom niet echt?
Goede ideeen en suggesties voor het lespakket zijn van harte welkom!
N. van Koll / ambtenaar
Ik vraag me echt af of het zinvol is subsidie te besteden aan dit soort zaken.
Ik zie het meer als weer een item waar ze jongeren mee lastig vallen.
De inhoud van de studie keldert naar beneden. Maar ze hebben wel allerlei vaardigheden.
Met die vaardigheden vergaar je echter geen kennis. En kennis is macht. Dus zou je zeggen dat deze leerlingen opgeleid worden tot machtelozen.
En die machtelozen moeten straks wel de toekomst bepalen van de volgende generatie.
eelco / Coordinator Game Design & Development
Ik geloof niet dat bij Maatschappijleer vaardigheden centraal staan. De situaties in een spel als dit bieden juist aanleiding om kennis aan te wenden en met elkaar in discussie te gaan. Het gaat niet om goed worden in dit spel, het gaat om het zelf ervaren en maken van afwegingen.
Balk / bestuurslid Raadslid.Nu
Prima initiatief. Ik kijk uit naar de variant, waarbij de gemeenteraad en haar keuzes centraal staan. Ook goed te gebruiken bij de eerste selectie/training van aspirant raadsleden.
Advertentie