Advertentie
digitaal / Nieuws

De elektronische overheid moet vooral service verbeteren

Het tot stand brengen van de elektronische overheid is niet bedoeld om de kosten van het dienstverleningsapparaat te drukken, maar om de service aan de klanten te verhogen. Dat vond een meerderheid van 80 procent van de deelnemers aan de Digitaal Bestuur Conferentie 2006.

18 april 2006

Het tot stand brengen van de elektronische overheid is niet bedoeld om de kosten van het dienstverleningsapparaat te drukken, maar om de service aan de klanten te verhogen. Dat vond een meerderheid van 80 procent van de deelnemers aan de Digitaal Bestuur Conferentie 2006.

Een zelfde percentage van de 118 stemmers meende dat de elektronische overheid niet tot stand kan komen zonder een stevige financiele impuls van de centrale overheid. Diezelfde centrale overheid moet volgens 66,3 procent van de stemmers een doorslaggevende stem hebben bij de inrichting van de informatieketens. De opbouw van die ketens met behulp van ICT is namelijk een absolute voorwaarde voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Twee andere hete hangijzers in het domein van het digitale bestuur, aanbesteden en administratieve lasten, kwamen ook aan de orde tijdens de conferentie. Als het gaat om het aanbesteden van ICT-diensten vond ruim driekwart van de stemmers dat de bestaande regels vaker een belemmering dan een hulpmiddel zijn. Een grote meerderheid van de aanwezige bestuurders, ambtenaren en ondernemers (81,9 procent) was het oneens met de stelling dat de wens to het verlagen van de administratieve lastendruk strijdig is met het verlangen om de samenleving te ordenen. (Peter Lievense)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie