Advertentie
digitaal / Nieuws

Conflict over tapvergoedingen loopt hoog op

Het conflict tussen een grote groep telecom- en internetaanbieders en de overheid over vergoedingen voor het plaatsen van taps en het verstrekken van klantgegevens loopt uit de hand. De overheid weigert stelselmatig de ingediende declaraties van de bedrijven te betalen en begin volgende maand buigt de rechter zich over de kostenregeling. De samenwerking staat onder druk, zegt manager Gert Wabeke van KPN Security.

16 mei 2006

Het conflict tussen een grote groep telecom- en internetaanbieders en de overheid over vergoedingen voor het plaatsen van taps en het verstrekken van klantgegevens loopt uit de hand. De overheid weigert stelselmatig de ingediende declaraties van de bedrijven te betalen en begin volgende maand buigt de rechter zich over de kostenregeling. De samenwerking staat onder druk, zegt manager Gert Wabeke van KPN Security.

De ruzie ontstond in april vorig jaar toen minister Brinkhorst (Economische Zaken) de vergoeding voor het uitvoeren van tapbevelen en het verstrekken van klantgegevens plotseling eenzijdig verlaagde. Alleen de loon- en administratiekosten worden nog vergoed, tegen een uurtarief van 26,25 euro. De echte kosten liggen ruim vijf keer hoger, aldus de branche.

De bedrijven (KPN, Casema, Essent, Wanadoo, T-Mobile, Telfort, Vodafone en Orange) kondigden in september een gang naar de rechter aan. Over twee weken treffen de partijen elkaar voor de rechtbank in Rotterdam over de nieuwe regeling.

Ondertussen hebben de bedrijven rekeningen opgesteld volgens de kostenregeling, maar met de reëele kosten. Het Openbaar Ministerie wees die onafhankelijk goedgekeurde declaraties af en beroept zich op de nieuwe definitie die bepaalt wat wel en niet wordt vergoed. De bedrijven laten het er niet bij zitten en grijpen binnenkort de gelegenheid aan om hun beroep tegen de afgewezen bezwaren toe te lichten op het ministerie van Justitie.

“Het conflict escaleert”, aldus Wabeke. In de praktijk komt dat er op neer dat de bedrijven zich stug opstellen in de samenwerking met politie en justitie. “Investeringen om de uitvoering vloeiend en efficiënt te laten lopen, doen we niet meer omdat die niet terugbetaald worden.”

De telefoon- en internettaps lopen geen gevaar, benadrukt KPN. Aanbieders zijn verplicht om hun systemen aftapbaar te maken en houden.

Opsporingsdiensten gebruiken de tap om bel-, surf-, of mailgedrag van verdachten te volgen. Het aantal taps dat de providers moeten plaatsen is een streng bewaard staatsgeheim. Het staat volgens deskundigen vast dat Nederland in verhouding veel communicatie onderschept. Als gevolg van de strijd tegen terrorisme, ruimere bevoegdheden en de aanstaande bewaarplicht staat ook vast dat het aantal opdrachten van politie en justitie aan telecomaanbieders snel toeneemt.

De overheid heeft altijd benadrukt dat meerkosten die rechtstreeks en aantoonbaar voortvloeien uit de tapopdracht en vallen binnen de definities ook kunnen worden gedeclareerd en worden betaald. (anp)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie